Adidas blijft in contact met klant via NFC-technologie
Adidas gaat zijn sportcollectie voorzien van Near Field Communication-technologie (NFC). Door de creatie van miljoenen ‘consumer touchpoints’ hoopt het sportmerk langdurig in contact te kunnen staan met klanten die deze producten kopen.
Onder meer (voetbal)schoenen, shirts en ballen worden uitgerust met NFC-tags, maakte Adidas’ innovatiespecialist Jon Warner onlangs bekend tijdens het Amerikaanse technologie-event SxSW. De fabrikant verwacht geen privacyproblemen als gevolg van deze stap, want zelf weet het merk namelijk niet wie de kopers van de producten zijn. De creatie van ‘products with benefits’ staat dan ook voorop. Adidas is uit op het genereren van meer informatie over waar en hoe consumenten producten aanschaffen, zodat het accuraat trends kan voorspellen ten behoeve van zijn marketing- en productieteams.
‘Hoe cool zou het zijn als je naar een concert gaat en dat je in plaats van aan te moeten sluiten in de wachtrij meteen door kan lopen naar de rode loper, alleen maar omdat je juiste schoen aan hebt?’, droomt Warner. ‘We willen waarde toevoegen aan de aankopen van consumenten.’ Door middel van NFC-technologie moet het bijvoorbeeld ook mogelijk worden om klanten erop te attenderen dat het tijd wordt voor een nieuw paar schoenen. ‘Consumenten die in warme oorden wonen gaan we natuurlijk niet aanraden om een trui te kopen. Een aanbod moet zeer specifiek en passend zijn.’