Knab ziet medewerkertevredenheid 10 procent stijgen
Sinds de implementatie van gamification op de servicedesk van Knab ruim een half jaar geleden is de medewerkertevredenheid met tien procent gestegen van een 7,8 naar een 8,6. Dat laat Chris van den Berg van EngageIT weten.
Knab is te spreken over de eerste resultaten die zijn geboekt. Naast de gestegen ‘job satisfaction’ zag het bedrijf de vindbaarheid van kennis groeien van een 7,1 naar een 8,1 (+13,33%), terwijl ook de productiviteit per medewerker toenam in de afgelopen periode. Bovenal is interne mail vrijwel verdwenen bij Knab, beginnen medewerkers naar verluidt enthousiast aan kennismodules en wordt de heldere feedback die het systeem ze geeft op waarde geschat. ‘Met het gebruik van het platform verbeterde de communicatie en werktevredenheid’, aldus Don van Arem, manager Service bij Knab.
Bij het ontwerpen van de game is destijds rekening gehouden met de strategische doelstellingen van Knab, de spelertypes, de belevingswereld van de medewerkers en de juiste look & feel. Game-elementen die onder meer worden ingezet zijn punten, badges, missies, toetsen en een leaderboard.
Knab is één van de genomineerden voor de NCCA HRM Award 2015. Morgenavond heeft in TivoliVredenburg in Utrecht de uitreiking plaats.