Contactcenters halen half miljoen euro op voor Nepal

Contactcenters halen half miljoen euro op voor Nepal
  • 6 mei 2015
  • Redactie

Tijdens de landelijke actie ‘Nederland helpt Nepal’ afgelopen vrijdagavond hebben Klant Contact Services, Cendris en Webhelp 14.608 calls opgevangen. De telefonische opvang heeft geresulteerd in € 537.497 aan donaties.

Op de locatie van KCS in Zoetermeer namen 160 mensen de inkomende telefoongesprekken aan tussen 17.00 en circa 01.00 uur ‘s nachts. Dat waren niet alleen ervaren contactcentermedewerkers, maar bijvoorbeeld ook vrijwilligers van Samenwerkende Hulporganisaties (SHO). Ook schakelden agents hun vrienden, familie en kennissen in. ‘Dat zorgde voor een hele goede sfeer op de vloer. Het verhoogde de betrokkenheid en buitenstaanders kregen zo een heel ander beeld van een contactcenter. Tegen de verwachting in troffen ze geen hokjes en schotten aan. Sommige bellers lieten na afloop zelfs hun gegevens achter omdat ze hier wel willen werken. Dat is natuurlijk een erg leuke bijkomstigheid’, vindt Helmi van Doorn, marketing- en communicatieadviseur bij KCS. 'Zeker ook omdat wij graag als een aantrekkelijke werkgever worden gezien.'

Vibe
De coördinator van deze actie bundelde vrijdag de krachten met de collega’s van Webhelp en Cendris, die vanaf hun locaties in Ede, Leeuwarden en Breda belden. Dat verliep allemaal erg soepel, vertelt Van Doorn. Via een appgroep konden alle operationeel verantwoordelijken bij elk contactcenter tips en ervaringen uitwisselen, knelpunten bespraken en elkaar helpen met op- en afschalen.

Bij zo’n campagne is het vooral van belang dat je voor donateurs tastbaar maakt hoeveel een donatie waard is. Dus dat € 35 bijvoorbeeld gelijk staat aan noodonderdak. Een telefonische donatie kon vanaf € 2,50. ‘Maar er was ook iemand die € 5.000 overmaakte. Die uitschieter zorgde uiteraard voor een enorme vibe!’ De groep bellers bestond met name uit ouderen en – tot 20.00 uur – ook veel kinderen. ‘Zij voegden er dan aan toe dat het geldbedrag was opgehaald door de hele klas. Of ze belden alleen om even te laten weten dat ze hun donatie online hadden overgemaakt.’

Giro 555 zag in totaal meer dan € 13 miljoen aan donaties binnenkomen gedurende de landelijke inzamelactie voor Nepal.

comments powered by Disqus