Customer Engagement ’15 in teken van klantgerichtheid
Verbinden, verrassen en vertrouwen. Voor Microsoft zijn dat de essentiële punten om klantgerichter te ondernemen. Rondom dit thema hield de softwareleverancier laatst het event Customer Engagement ’15. Microsoft-woordvoerder Julie de Widt-Bakker doet verslag.
Wat was het doel van deze bijeenkomst?
‘Samen met partners wil Microsoft andere bedrijven inspireren hoe zo kunnen veranderen naar daadwerkelijk klantgerichte ondernemingen. Die inspiratie kwam onder meer uit toespraken van ‘thought leaders’ als Steven Van Belleghem, Peter Hinssen en Rik Vera.
Als voorbeeld noemden zij Jamie Dimon, CEO van JP Morgan. Salaris van tientallen miljoenen, maar hij ligt wakker van de startups in Silicon Valley die dreigen zijn lunch op te eten. Hij weet: zij zijn de nieuwe economie, ze dreigen alles over te nemen. Daarop besluit hij hun strategie te bestuderen om een tegenstrategie te kunnen opstellen. En daar gaat hij volgens de sprekers de mist in. Hoé de wereld verandert en hoe en waarom je de klant centraal moest stellen, werd tijdens het event uitgelegd.’
Welke functies zaten in de zaal?
‘De doelgroep bestond uit decision makers. Directeuren en bestuurders van publieke instellingen die verantwoordelijk zijn voor sales, marketing, service of customer strategy en zich dagelijks bezig houden met de vraag hoe zij in hun organisaties baanbrekende transformaties kunnen doorvoeren rondom klantgerichtheid.’
Wat is in de kern de boodschap waarmee de toehoorders naar huis gingen?
‘Ondernemen draait steeds meer om de klantvraag en hoe je daar als bedrijf het beste mee omgaat. In alles wat je doet gaat het om de klant. Ook Microsoft zit in de overgang naar deze nieuwe, meer klantgerichte manier van werken. Edwin Hageman, directeur Microsoft Nederland, neemt daarbij de drie V’s als leidraad: verbinden, verrassen en vertrouwen. Dit zijn voor ons essentiële punten om klantgerichter te ondernemen.'
Staat een nieuwe bijeenkomst gepland?
‘Alle bezoekers zijn uitgenodigd voor het online Customer Engagement-platform, dat vlak na het event live is gegaan. Daarop wordt content gedeeld rondom klantgericht werken en kunnen beleidsbepalers hun vragen stellen aan de key note sprekers, vakgenoten en experts. Customer Engagement ‘16 staat gepland voor het voorjaar.’