Eén frontoffice voor Zeeuwse gemeenten
Inwoners van de Zeeuwse gemeenten Vlissingen, Middelburg en Veere kunnen over enige tijd bij één (digitaal) loket terecht met vragen over werk, inkomen en zorg. Daartoe gaat Orionis Walcheren samenwerken met zorgloket Porthos.
Voor het 3-jarige project, dat door TNO wordt ondersteund, ontvangt Orionis Walcheren € 1,7 miljoen Europese subsidie. Deze organisatie is verantwoordelijk voor onder meer de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante wet- en regelgeving, schuldhulpverlening op Walcheren en het verstrekken van uitkeringen. Uitgangspunt van het plan is dat de samenwerkende organisaties efficiënt en effectief omgaan met de middelen die zij ontvangen vanuit het Rijk voor de decentralisaties. Op Walcheren gebeurt dit onder het motto: één gezin/persoon, één plan, één contactpersoon. ‘Een voorwaarde hiervoor is één frontoffice. Door gebruik te maken van bestaande en te ontwikkelen instrumenten en (technische) middelen, krijgen de inwoners in de toekomst snel en adequaat antwoord op al hun vragen rondom werk, inkomen en zorg, zonder dat ze hiervoor bij verschillende loketten hoeven aan te kloppen. Zo kunnen we bijvoorbeeld cliënten zo snel mogelijk aan werk helpen’, verwacht de Middelburgse wethouder Chris Simons.
Hij vertelt dat het systeem reeds ontwikkeld is, maar dat het tijd is voor een upgrade. ‘Mensen moeten nu al veel meer zelf dingen doen. Daarop voortbordurend komt nu de zorg bij het systeem.’ Volgens Simons hangen werk, inkomen en zorg vaak met elkaar samen. ‘Als iemand bijvoorbeeld werkloos is geworden, kunnen er schulden ontstaan.’ Straks vindt de Orionis-medewerker al deze informatie over een persoon in één systeem. ‘Dat vraagt nieuwe competenties van de medewerkers. Zij worden hiervoor opgeleid.’
- samenwerken
- digitaal loket
- Vlissingen
- Middelburg
- centraliseren
- Orionis Walcheren
- Porthos
- frontoffice
- burgervragen
- Veere
- TNO