Gastvrijheid geniet meer aanzien in de zorgsector
Nagenoeg driekwart van de ondervraagde zorginstellingen in Nederland is meer gaan investeren in het verbeteren van de gastvrijheid. Dat blijkt uit onderzoek van Jaarbeurs Utrecht naar Gastvrijheid in de Zorg, waaraan ruim 300 zorgmanagers en –professionals hebben deelgenomen.
De voornaamste investeringen op het vlak van gastvrijheid gaan naar voeding, ‘interieur en beleving’ en ‘activiteiten patiënten/cliënten’. Marketing en ‘training en ontwikkeling van personeel’ staan lager op de prioriteitenlijst. De resultaten laten verder zien dat zorgaanbieders niet precies weten wat patiënten cq. cliënten willen. 46% onderschrijft dit. Wel geeft tweederde van de respondenten (67%) aan patiënten/cliënten actief te betrekken bij het verbeteren van de gastvrijheid. Het onderwerp wordt breed gedragen in zowel de top van de organisatie als op lager managementniveau, leert de enquête. Met name teamleiders (55%) en directie (49%) zijn ‘kartrekkers’.
Attitude
Ten opzichte van de vorige meting in 2013 hechten iets meer zorgaanbieders waarde aan gastvrijheid: 74% nu, tegenover 66% toen. Zeven procent is niet actief bezig met dit thema. Twee jaar terug was dit nog negen procent. Ruim 16 procent is wel met het thema bezig, maar geeft er nog geen concrete invulling aan. In de eerdere peiling was nog ruim een kwart (27 procent) passief geïnteresseerd in gastvrijheid.
Negen van de tien zorgaanbieders zijn ervan overtuigd dat gastvrijheid om aanpassingen van de vaardigheden van het personeel vraagt. Verandering in de attitude en mentaliteit van het personeel als ook de bewustwording worden als grootste uitdagingen genoemd op het gebied van gastvrijheid. Toch vinden zorgaanbieders zichzelf al behoorlijk gastvrij. Uit het onderzoek komt een gemiddeld rapportcijfer voor de eigen organisatie van 7,2 naar voren.