Nuance maakt betalen met stem mogelijk
Mobiel betalen wordt steeds eenvoudiger. Nadat klanten eerder al gebruik konden maken van stembediening in de app, is het nu ook mogelijk om betalingen te bevestigen in de app met je stem. De ING-app maakt daarvoor gebruik van spraakherkenningstechnologie van Nuance Communications. De biometrische stemverificatie van Nuance is een alternatief voor pincodes.
Grote bedrijven zoals ING schakelen in hoog tempo over op biometrische stemverificatie voor diverse toepassingen, van geautomatiseerde telefoonsystemen tot mobiele apps. Inmiddels maken zo'n 100.000 ING klanten gebruik van Inge, voornamelijk om hun saldo te checken en om betaal- en spaaropdrachten te geven binnen de app. Op basis van feedback door klanten zijn deze functionaliteiten doorontwikkeld.
Makkelijker voor klanten
Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING: 'Door onder andere de toevoeging van biometrische toepassingen in de app kunnen we geldzaken sneller, soepeler en makkelijker maken voor onze klanten en de toegankelijkheid vergroten. Hierdoor krijgen klanten meer grip op hun financiën.' Inloggen en het bevestigen van overboekingen gebeurt via stemherkenning. Een uitgesproken wachtwoordzin is voldoende voor veilige authenticatie en maakt het voor klanten aanzienlijk gemakkelijker.
Nuance Communications levert technieken zoals natural language understanding en stembiometrie, die stemherkenning in de ING Mobiel Bankieren App mogelijk maken. De stembediening van Nuance, genaamd Nina (Nuance Interactive Natural Assistent), is een alternatief voor het gebruik van een touchscreen en maakt het mogelijk om handsfree te bankieren.