11 consumententrends met businessimpact

11 consumententrends met businessimpact
  • 20 augustus 2015
  • Redactie

In reactie op hoogtechnologische consumentendiensten als Uber en Apple Pay optimaliseren steeds meer bedrijven hun klantervaring door middel van geautomatiseerde technologie. Maar wat staat er binnen vijf jaar verder nog te gebeuren en wat is de impact daarvan? Elf leden van het Young Entrepeneur Council (YEC) adviseren deze consumententrends te volgen.

1. Retail krijgt een meer servicegeoriënteerde insteek
Door de groei en ontwikkelingen op het online vlak is customer service ‘alles’ geworden voor retailers. Degenen die al servicegeoriënteerd waren, hebben de lat nog hoger gelegd. De consument is de winnaar. (Michael Portman, Birds Barbershop)
2. Grotere animo voor texting
Het gebruik van e-mail neemt in rap tempo af onder jongeren, zij beschouwen texting (sms’en en appen) als hun primaire communicatiemiddel. Bedrijven zullen hier op moeten inspelen, willen ze een betere uitgangspositie hebben in het aantrekken van nieuwe talenten en klanten. (Drew Gurley, Redbird Advisors)
3. Visuele communicatie

De gemiddelde consument heeft een aandachtsspanne van vijf seconden (ter vergelijking: een goudvis zit op negen seconden). Visuele communicatie is hét middel om boven al het lawaai uit te komen. Wil je de verbinding aangaan met je publiek, focus dan op je visuele strategie. Maak gebruik van infographics en interactieve content in je merkuitingen. (Amy Balliett, Killer Infographics)
4. Authentieke ambachten komen terug
Auto’s, telefoons, verzekeringen, franchises, enzovoorts; alles lijkt op elkaar. Wil je succes hebben in de markt zoals we die nu kennen, dan zul je producten of diensten moeten creeeren die ongebruikelijk zijn, prachtig ontworpen zijn of die er op een andere manier geweldig uitspringen. (Souny West, CHiC Capital)
5. Mobiele betalingen gooien alles om
Complexe betaalprocessen vormden een groot obstakel voor mobile shopping. Het succes van mobiele apps van bijvoorbeeld eBay, Amazon en PayPal hebben dit leed al wat verzacht. Apple Pay en CurrentC stellen mensen nu zelfs in staat om alles te kopen, gebruikmakend van informatie op hun mobiele devices. Dit soort technologieën zijn straks breed geaccepteerd en alles zal daardoor veranderen. Het is niet ondenkbaar dat creditcards over vijf jaar volledig vervangen zijn. (Anthony Johnson, American Injury Attorney Group)
6. Consumenten voelen zich meer aangetrokken tot de deeleconomie
Binnen afzienbare tijd gaan mensen vaker spullen uitlenen en delen met elkaar, van huizen tot auto’s en elektronische apparatuur. De ‘sharing economy’ infiltreert in alle aspecten van het leven. Deze ontwikkeling dwingt bedrijven hierin mee te gaan, bijvoorbeeld door huuropties te bieden in plaats van alleen koopmogelijkheden. (Andrew Schrage, Money Crashers Personal Finance)
7. Het consumeren van b2b services verspreidt zich
Met het toenemende gebruik van mobile nemen ook de verwachtingen toe. Bedrijfsapps moeten net zo goed werken als applicaties voor consumenten. (Elliot Tomaeno, Astrsk PR)
8. Responsive websites
Nu de customer experience in waarde toeneemt, is het extra belangrijk dat je een langdurige goede eerste indruk maakt. Ook als jouw klanten jouw website bezoeken. Zorg ervoor dat jouw platform ‘extreem responsive’ is: vermeld jouw contactinformatie bijvoorbeeld prominent op je homepage of biedt live chat aan voor klantvragen. (Jayna Cooke, EVENTup)
9. Alledaagse diensten worden gedigitaliseerd
Consumenten omarmen apps die hen in staat stellen om gemakkelijk professionals in te huren voor alledaagse diensten (schoonmaker in huis, wasservice, maaltijden, autoreparatie, enzovoorts). Belangrijk hierbij is ook aandacht te schenken aan de beleving van de eindgebruiker, in plaats van louter te focussen op de dienst. (Vishal Shah, NoPaperForms)
10. Hernieuwde privacyfocus
Meer en meer mensen willen hun privacy behouden: van mensen die geheel anoniem willen blijven tot aan mensen die gelimiteerd informatie zullen delen met bedrijven. Aanhakend op deze trend eisen zij dat producten en diensten dusdanig worden ontworpen dat hun kooppatronen en online zoekgewoontes vertrouwelijk blijven. (Nick Reese, BroadbandNow)
11. Virtual reality wordt een platform
In navolging van de computer, internet en mobile wordt virtual reality het vierde grote platform dat van belang is in het informatietijdperk. Hardwareproducten als Oculus Rift staan op het punt van doorbreken. Tevens wordt hier speciaal een enorme hoeveelheid applicaties voor ontwikkeld, onder meer op het gebied van adverteren, commercie en entertainment. (Sathvik Tantry, FormSwift)

comments powered by Disqus