Hulplijn 113 vergroot bezetting na zelfdoding Zwagerman
In reactie op de zelfdoding van schrijver Joost Zwagerman eergisteren ontvangt suïcidehulplijn 113Online momenteel veel hulpvragen. De zorginstelling werkt voorlopig met een dubbele bezetting om aan de hulpvraag te kunnen voldoen.
Normaliter komen circa veertig tot zestig hulpvragen op een dag binnen bij 113Online. Nu zijn dat er ‘veel meer’. ‘Alle medewerkers zijn continu bezig op de telefoon- en chatlijnen. Hoeveel mensen er contact zoeken is daardoor moeilijk te zeggen. Door de drukte missen we ook oproepen. Als ik drie keer zoveel mensen had ingezet, waren die waarschijnlijk ook allemaal de hele dag bezig geweest’, vertelt directeur Jan Mokkenstorm aan NOS. In bijna alle ‘gevallen’ gaat het volgens hem om mensen met hevige depressies. ‘Dat zijn altijd hele grote problemen, geen aanstellerij. We zijn blij dat ze contact met ons zoeken. Zes op de tien mensen voelt zich na dat contact direct beter en rustiger. En twee op de tien heeft er wat later baat bij.’ Mokkenstorm merkt op dat publiciteit, mits op de juiste wijze ingestoken, gunstig kan uitpakken in relatie tot zelfdoding. ‘Erover praten moet normaal zijn, en het is niet normaal om het te doen.’
Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) leren dat in 2014 1.835 inwoners van Nederland hun leven hebben beëindigd. Dat zijn gemiddeld vijf mensen per dag. Een jaar eerder stond het aantal zelfdodingen op ‘recordhoogte’, met 1.854 mensen die ervoor kozen hun leven te beëindigen. Nagenoeg zestig procent van de zelfdodingen werd gepleegd door mensen tussen de 40 en 65 jaar.
Noot: lees in de rubriek ‘Kloppend Hart’ van de CustomerFirst-uitgave in juni dit jaar meer over 113Online.