Receptierobot Decos helpt bezoekers op weg
Documentmanagementspecialist Decos heeft een servicerobot ontwikkeld die de deur open doet voor bezoekers en mensen naar de kantine begeleidt. De R2D2-achtige gadget (zie foto bovenaan) communiceert via eigen Decos-software en staat direct in contact met de medewerkers van het bedrijf.
‘We doen dit soort projecten eigenlijk vooral om te leren en om te kijken wat de mogelijkheden zijn’, vertelt Roel Noort, hoofd van Decos’ innovatiedivisie. Circa tien procent van het budget voor innovaties wordt in robotica gestoken. ‘Het potentieel van robots is er zeker. Ik zie met name kansen voor eenvoudige taken en telepresence-activiteiten. We hebben bijvoorbeeld een vestiging in India waar we heel veel contact mee hebben. Wat zou er nu mooier zijn als die mensen hier als telepresencerobot aanwezig kunnen zijn? Je wordt dan even op de schouder getikt door een robot wanneer hij je nodig heeft.’
Decos’ Star Wars-robot is sinds deze week in dienst getreden. Met behulp van een touchpad kunnen werknemers opdrachten geven aan deze ‘butler’ en hem zo sturen. Naast het openen van deuren en het begeleiden van bezoekers naar de kantine, leren de ontwerpers de robot nu ook om liften te bedienen. ‘Dan kan hij bezoekers direct naar de werkplek van hun afspraak brengen. Daarna gaan we programmeren dat hij ook koffie kan bezorgen, en ooit dat hij koffie kan zetten. Steeds maken we hem een stukje slimmer.’