Loyaliteit kweken via ongelimiteerde vakantiedagen
Twee auto’s van de zaak, een bonus voor niet roken of een vergoeding voor woonruimte inclusief een televisieabonnement en andere woonlasten; Noortje Hendrikx, manager Personeelszaken bij payrollbedrijf Tentoo signaleert een trend qua bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden.
‘Nederlandse werkgevers kijken naar succesvolle buitenlandse bedrijven zoals Google als het gaat om manieren om goed personeel te werven en te behouden’, zegt Hendrikx vandaag in Metro. In plaats van een hoger salaris te bieden kijken werkgevers volgens haar meer naar leuke secundaire arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij het privéleven van de medewerker. ‘Denk bijvoorbeeld aan schoolvervoer voor een kind. In Amerika heb je de schoolbus. In Nederland krijgt de werknemer hier een financiële vergoeding voor.’
Babybonus
Opvallende aspecten die ze voorbij ziet komen op loonstrookjes, zijn onder meer vergoedingen voor merkkleding, een babybonus van € 1.000 en twee auto’s van de zaak. ‘Ook krijgen sommige werknemers ongelimiteerde vrije dagen of ouderschapsverlof van maximaal een jaar. Daar wordt geen misbruik van gemaakt. Vaak nemen zij zelfs minder vrije dagen op dan hun collega’s’, meent Hendrikx. Transparantie is hierbij zeer evident, vindt de manager Personeelszaken van Tentoo. ‘Het is belangrijk om goed uit te leggen hoe de bijzondere arbeidsomstandigheden tot stand zijn gekomen om spanningen op de werkvloer te voorkomen. Soms zijn ’vreemde eenden’ in het team bijvoorbeeld nodig om kennis binnen te halen die in Nederland misschien lastig te vinden is.’
Netflix
Streamingdienst Netflix maakt afgelopen zomer bekend dat medewerkers het eerste jaar na de geboorte of adoptie van hun kind zo vaak als gewenst thuis mogen blijven en volledig worden doorbetaald. Dit geldt voor zowel vaders als moeders.
- ouderschapsverlof
- secundaire arbeidsvoorwaarden
- bonusbeleid
- loyaliteit
- binden en boeien
- Tentoo
- talentvolle medewerkers
- ongelimiteerde vakantiedagen
- HR