Pilot met online klantidentificatie via bank
Onder regie van Betaalvereniging Nederland start begin 2016 een pilot omtrent (online) identificatie. De betreffende groep kan voor verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties of in webwinkels dezelfde inloggegevens toepassen.
Gedurende de proef kunnen consumenten de persoonlijke gegevens in hun bankaccount koppelen aan bijvoorbeeld hun online aankopen. Hierdoor hoeven zij geen aparte toegangscode aan te vragen of te onthouden. Doordat consumenten zich al legitimeren bij hun bank, zijn de gegevens betrouwbaar voor webwinkels.
Controle
‘Consumenten verlenen uitdrukkelijk goedkeuring aan hun bank voor het verstrekken van de gegevens die nodig zijn om zich bij een organisatie te identificeren’, schrijft Betaalvereniging Nederland in een blogbericht. ‘Ze houden daarmee volledige controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt.’
Per organisatie kunnen consumenten aangeven welke persoonsgegevens ze verstrekken. Zo kan een klant zijn naam en woonplaats delen met een online retailbedrijf, maar zijn geboortedatum enkel doorgeven aan een verzekeraar. In eerste instantie wordt de pilot uitgevoerd met de Belastingdienst en een verzekeringsmaatschappij. Later in het jaar worden ook andere bedrijven en instellingen betrokken bij het project.