Webhelp roert zich niet
Webhelp onthoudt zich van commentaar betreffende de ontslagen werkneemster die een klant voor ‘kankerdebiel’ had uitgemaakt. Een woordvoerder van het facilitair contactcenter laat desgevraagd aan CustomerFirst weten ‘niet in te gaan op individuele gevallen’.
Webhelp schorste de werkneemster in juli omdat zij tijdens een geëscaleerd gesprek voor de Staatsloterij een klant had uitgescholden. Zij beëindigde het telefonische gesprek met: ‘Je moet je bek dichthouden, kankerdebiel.’ De bewuste contactcentermedewerker, die al 16 jaar voor het bedrijf werkte, was naar verluidt al vaker gewaarschuwd voor klantonvriendelijk gedrag. Webhelp stapte naar de rechter om de schorsing om te zetten in ontslag, om zo geen opzegtermijn of ontslagvergoeding te hoeven geven.
Dat gaat te ver, oordeelde de rechtbank in Den Haag. Uit een recent openbaar geworden vonnis blijkt dat de rechter eerder deze maand oordeelde dat de scheldende werkneemster 'laakbaar' handelde, maar onder andere omdat de klant begon met schelden vindt de rechter de scheldpartij niet 'ernstig verwijtbaar'. Webhelp mag de werkneemster daarom wel ontslaan, echter alleen mét opzegtermijn en ontslagvergoeding. Het facilitair contactcenter moet de werkneemster doorbetalen tot december. Gerekend met de criteria uit de nieuwe ontslagwet die in juli inging, komt de zogenoemde transitievergoeding uit op ruim een half jaarsalaris. Samen zijn opzegtermijn en vergoeding naar schatting goed voor ongeveer één jaarsalaris, leren diverse publicaties in de landelijke media (RTL Z, Sp!ts en Dichtbij).