‘Complexe privacyregels belemmeren innovatie’
Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA en voorzitter van de Europese FEDMA, roept de Nederlandse overheid op de wetgeving te vereenvoudigen. In haar optiek heeft de huidige privacyregeling nationaal een remmend effect op de economische vooruitgang.
‘Op dit moment zit Nederland in een spagaat’, stelt Janssen. ‘Enerzijds creëert de overheid een positief klimaat voor startups en staat innovatie terecht hoog op de politieke agenda. Anderzijds bemoeilijken onze ingewikkelde privacyregels innovatie, terwijl ze de consument niet beter beschermen. Het voortdurend moeten vragen om toestemming is niet de oplossing; het creëert schijnveiligheid en roept vooral irritatie op. Bedrijven moeten open zijn over wat ze met de gegevens van consumenten doen en waar ze die voor nodig hebben. Op basis daarvan kunnen mensen zelf bepalen of ze hun gegevens af willen staan.’
Fair play
De DDMA-directeur stelt vast dat data de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden voor de Nederlandse economie. Zij is van mening dat startups en mkb’ers consumentendata moeten kunnen gebruiken om hun producten onder de aandacht van prospects te kunnen brengen. ‘Zij kunnen op die manier concurreren met bestaande bedrijven die al een grote klantendatabase hebben, maar ook met bedrijven in de Verenigde Staten of de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China, red.). En als Amerikaanse of Chinese bedrijven de Nederlandse markt op willen, moeten ze zich aan de Nederlandse regels houden. Een eerlijk speelveld dus.’
Over de nieuwe Europese privacywet, waarover nu wordt onderhandeld, is Janssen hoopvol gestemd. Die hoop baseert ze mede op het feit dat Nederland in januari het voorzitterschap van de Europese Unie overneemt. ‘Een jas die ons als polderkampioen natuurlijk als gegoten zit. Het resultaat is hopelijk een wetgeving die een gebalanceerde afweging maakt tussen het privacybelang van burgers en innovatie, én praktisch toepasbaar is.’