NCCA 2016: 4 vakprijzen en 1 publieksprijs

NCCA 2016: 4 vakprijzen en 1 publieksprijs
  • 17 november 2015
  • Redactie

Niet alleen vertonen de vakinhoudelijke klantcontactprijzen meer samenhang, ook krijgt de consument een duidelijke stem tijdens het aankomende NCCA Gala op 21 april 2016. Dit is het resultaat van een recente koerswijziging waarop het bestuur van de stichting Nationale Contact Center Awards aanstuurt. Door vier juryvakprijzen en één publieksprijs aan innovatieve, klantgerichte organisaties toe te kennen, benadrukt het NCCA-bestuur dat servicemanagement - beoordeeld door een jury en de consument - de weg vooruit is.

‘We moeten onszelf blijven heruitvinden’, geeft Jeroen van Hooff, bestuursvoorzitter van de Nationale Contact Center Awards een verklaring. ‘Als NCCA bestaan we nu circa 20 jaar. Daarbij hebben we de ontwikkelingen in de branche altijd nauwlettend gevolgd. We hebben met de jaren meer transparantie getoond, onder andere door nieuwe award categorieën in het leven roepen zoals de Online Service en Social Media Award. We zien nu dat customer servicemanagement niet louter betrekking heeft op klantcontact maar meer op de totale klantbeleving. Dat willen we via deze nieuwe opzet bekrachtigen.’

Feedback
Het bestuur onderscheidt in de nieuwe opzet vier NCCA Awards, waaronder de HRM Award, Technology Award, Strategy Award en Partnership Award. De publieksprijs is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2016, een initiatief van onderzoeksbureau SAMR. ‘Een en ander is mede het gevolg van feedback van het publiek, de jury en deelnemers. Dat we focus aanbrengen in de categorieën wordt gewaardeerd. Dit biedt overzicht en duidelijkheid. Bovendien voorkomen we hiermee dat inzenders verdwalen in uiteenlopende categorieën. Actuele thema’s die binnen de branche spelen kunnen we met de vier vakprijzen coveren. Daarnaast erkennen we met de publieksprijs het belang van the Voice of the Customer. Ten slotte hebben we oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen met toekenning van de Plantronics Award.’

Andere jury
Niet alleen de prijzencategorieën zijn gewijzigd, ook de samenstelling van de zevenkoppige jury ondergaat een verandering. De reden hiervan? Het bestuur wil affiniteit van de juryleden met de vier awards. Van de huidige jury is twee weken terug afscheid genomen. ‘In het nieuwe concept richten we ons op vier aandachtsgebieden. Het is dan een vereiste dat we voor elke categorie de juiste, deskundige juryleden weten te selecteren.’ Wie dat zijn, is nu nog ongewis. Maar de bestuursvoorzitter benadrukt dat het goed mogelijk is dat in de nieuwe opzet weer voormalige juryleden op basis van hun expertise en/of ervaring optreden.
‘Ook als bestuur toetsen we ons jaarlijks op deskundigheid, continuïteit en integriteit. De volwassenheid van het bestuur is aangetoond door het feit dat we deze koerswijziging hebben weten te volbrengen. We zitten er met een kritische houding in en zijn klaar voor het nieuwe jaar.’
 





comments powered by Disqus