Lidl de beste in klachtenmanagement
Lidl, Staatsloterij en IKEA zijn de grote winnaars op het gebied van klachtenafhandeling. Zij wisten op alle binnengekomen klachten te reageren en een oplossing te plaatsen. De slechtste klachtenoplosser is ANWB, blijkt uit het jaarlijkse rapport van Klacht.nl.
Op het genoemde online platform kwamen afgelopen jaar meer dan 70.000 klachten binnen. Ruim een derde hiervan (38%) is opgelost via Klacht.nl. Ten opzichte van 2014 steeg ook het aantal bedrijven dat deze site toepast voor klachtenafhandeling, respectievelijk met twintig procent. ANWB blijkt de slechtste klachtenoplosser. Over de toeristenbond kwamen afgelopen periode niet alleen de meeste klachten binnen, van die 1.448 klachten loste ANWB er bovenal niet één op. De protesten gingen veelal over de Wegenwacht service en te dure reparaties. De categorie waarover de meest klachten binnenkwamen bij Klacht.nl, waren de triple play providers. Over deze organisaties zijn maar liefst 3.700 klachten gemeld. Ziggo noteerde in deze categorie de hoogste ‘klachtscore’: van de 1.232 klachten heeft de kabelaar geen enkele klacht opgelost.
Verklaring
Een woordvoerder van ANWB zegt in een reactie aan Communicatie Online dat het wel verklaarbaar is dat er zoveel klachten op het betreffende podium over de toeristenbond niet zijn opgelost. ‘We werken namelijk niet samen met Klacht.nl. Wij behandelen jaarlijks zo’n 37.000 klachten, maar dat doen wij in direct contact met onze leden en onze klanten. Wij hebben ervoor gekozen om dat niet te doen in samenwerking met een commerciële partij als Klacht.nl.’
Dat het ook anders kan laten Lidl, Staatsloterij en IKEA zien. Zij zijn volgens Klacht.nl de grote winnaars op het gebied van klachtenafhandeling. Het drietal reageerde op alle binnengekomen klachten en plaatste een oplossing. Kim Beerling, manager klantenservice Lidl, is enorm blij met deze award. ‘De klant staat centraal bij Lidl. Daarom werken wij dagelijks met een enthousiast team van medewerkers om de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs te bieden. Wij nemen vragen en opmerkingen altijd serieus en beantwoorden die graag snel en oplossingsgericht. Goed om te zien dat men dit waardeert.’