Zorgverzekeraar Achmea geeft klanten incorrecte informatie
De meeste zorgverzekeraars informeren consumenten niet op de juiste wijze over de polissen die zij verstrekken. Een grote zorgverzekeraar als Achmea spant daarbij de kroon. Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onlangs verschenen onderzoek.
De NZa liet onderzoeksbureau TNS Nipo 1500 telefoontjes plegen naar de zorgverzekeraars. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen. Volgens de onderzoekers beantwoorden kleinere zorgverzekeraars de vragen beter dan de grotere. Bij de grote zorgverzekeraars scoort Achmea het slechtst. Het bedrijf beantwoordde slechts 75 procent van de vragen correct.
Onverwachte kosten
Hiertegenover staan Zorg en Zekerheid en De Friesland Zorgverzekeraars. Deze twee zorgverzekeraars beantwoordden 90 procent van de vragen correct. Het ging daarbij om vragen over wijzigingen in de polisvoorwaarden, de vergoeding van ziekenhuisbehandelingen en de kosten voor huisartsenzorg.
‘Het verstrekken van onjuiste informatie kan ertoe leiden dat burgers niet de informatie krijgen die nodig is om een zorgverzekeraar te kiezen. Ook kunnen zij voor onverwachte kosten komen te staan omdat een bezoek aan de huisarts toch tot een rekening leidt, bijvoorbeeld voor laboratoriumonderzoek van bloed of urine', concludeert de NZa.