NLE zegt klanten compensatie toe
Klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij die te weinig korting hebben ontvangen op hun energiecontract uit 2012 of 2013, kunnen uitzien naar een compensatie. Dat heeft de energieleverancier toegezegd aan Autoriteit Consument & Markt.
In de genoemde jaren verkocht NLE consumenten een product met een Vaste Klanten Korting op de energietarieven. Deze korting werd beloofd voor een volledig jaar levering. In de praktijk werd de korting uitgekeerd op basis van de eerste jaarnota die de consument ontving. Deze nota was in veel gevallen gebaseerd op meterstanden die consumenten na een oproep zelf hadden doorgegeven. Klanten die hun meterstanden deelden voordat zij een volledig jaar energie hadden afgenomen, liepen hiermee een deel van de korting mis.
Klantbelofte
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft ACM gemeld dat deze fout onbedoeld is gemaakt. Het bedrijf zal de consumenten de komende drie maanden alsnog de korting uitbetalen die zij destijds zijn misgelopen. Deze bedragen lopen op tot enkele tientallen euro’s per klant. De compensatie is het resultaat van een onderzoek dat de toezichthouder startte naar aanleiding van signalen van consumenten. ‘Het is goed dat het bedrijf zijn klanten nu compenseert. Consumenten moeten erop kunnen rekenen dat een bedrijf doet wat het belooft’, besluit ACM-bestuurslid Anita Vegter.