ReviewFirst #3: ‘Change the script’ van Theo Hendriks
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Esther Henzen, teamleider Frontoffice bij gemeente Zutphen, beveelt 'Change the script' aan.
'Blijf dicht bij jezelf, neem mensen mee met je verhalen en draag daarmee een steentje bij aan veranderingen in je organisatie. Het werkt. Dat heeft dit boek mij geleerd. Tijdens mijn studie ‘Effectief beïnvloeden en overtuigen’ moest ik als opdracht een keer een groep mensen overtuigen van mijn visie. Dit deed ik door middel van storytelling. Daarbij diende de beroemde ‘I have a dream’- speech van Martin Luther King als basis. Dit werkte goed. Sindsdien pas ik deze strategie toe, waaronder bij mijn huidige werkgever. Momenteel werken we toe naar een organisatie waarin de medewerkers centraal staan en de leidinggevende een ondersteunende rol inneemt. Voor enkele mensen is die verantwoordelijkheid best eng. Ik neem ze dan mee in mijn verhaal van een verlegen medewerkster die het idee had om een nieuw team te vormen voor een klantgroep. Ze deelde dat met haar leidinggevende. Die zei: ‘Goed idee, ga het maar opzetten.’ In dit verhaal komen faalangst, jaloezie en onbegrip voor, maar ook succes, waardering en klanttevredenheid. Dat is herkenbaar voor iedereen. Veranderingen doen zich overal voor, zowel thuis als op het werk. En iedereen heeft een verhaal te delen. De kunst is om het juiste verhaal op het juiste moment te vertellen, zodat de gewenste verandering gaat plaatsvinden.'