Service is het toverwoord bij Media Markt

Service is het toverwoord bij Media Markt
  • 19 januari 2016
  • Redactie

Retailbedrijven als Coolblue en bol.com mogen online dan de nodige successen boeken, Media Markt-directeur Barry van Ruiven ligt er niet wakker van. Fysieke vestigingen blijven benodigd, stelt hij. ‘De combinatie on- en offline maakt ons relevant.’

Niet prijs of assortiment, maar service is voor Media Markt een belangrijke factor om zich te onderscheiden. ‘We merken dat heel goede service in deze nieuwe markt alleen maar belangrijker is geworden. En dan bedoel ik niet alleen service aan de achterkant, zoals goede garanties en reparaties, maar ook de service aan de voorkant. Dat je alles kunt uitproberen en dat niets in vitrines staat. Dat er iemand is die je helpt bij het instellen van je televisiezenders en het installeren van Netflix’, benoemt Van Ruiven in de Volkskrant.

De directeur erkent dat de handel via online van grote waarde is voor retailers, maar zweert ondertussen ook bij het hebben van fysieke vestigingen. Alles draait om strategie, meent hij. ‘Het ligt eraan wat je met je winkels doet. Als ze geen duidelijke functie hebben, kunnen vierkante meters een last zijn. Maar wij zien onze vierkante meters juist als een zegen. Er komen steeds meer producten aan die uitleg nodig hebben.’

Meer online bestellingen
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt intussen dat webshops in de eerste elf maanden van 2015 fors meer bestellingen binnenkregen dan een jaar eerder. Pure webwinkels draaiden in die maanden bijna 17 procent meer omzet dan in dezelfde periode in 2014. Bedrijven die zowel een webshop als fysieke vestigingen hebben, deden het nog beter. De omzet van deze groep steeg met bijna een kwart.

comments powered by Disqus