Serious game vergroot bewustzijn medewerkers
IT-dienstverlener Centric lanceert Hack@Scape, een serious game waarmee organisaties het bewustzijn van medewerkers omtrent informatiebeveiliging kunnen vergroten. ‘De boodschap blijft zo beter hangen dan met behulp van memo’s en posters.’
Tijdens de Hack@Scape worden maximaal vijf medewerkers in een afgesloten kantoorruimte achtergelaten. Zij gaan op zoek naar aanwijzingen over wat er zich in de ruimte heeft afgespeeld en hoe dat heeft plaatsgevonden. Het antwoord ligt in de kluis en de deelnemers hebben 45 minuten de tijd om de code te kraken. Al puzzelend komen diverse security-onderwerpen aan bod. Na afloop van de game volgt een nabespreking en behandelen de deelnemers samen met experts van Centric de belangrijkste do’s en don’ts ten aanzien van informatiebeveiliging rond de eigen werkplek. Alles bij elkaar duurt een gamesessie ongeveer twee uur.
Gerard Stroeve, beveligingsexpert bij de betreffende IT-dienstverlener, stelt dat klanten geregeld aangeven moeite te hebben om medewerkers bewust te maken ten aanzien van informatiebeveiliging. ‘Memo’s versturen alleen is anno 2016 niet meer voldoende. Oook de poster heeft maar een beperkt effect. Met de Hack@Scape is het weer mogelijk om de ‘gewone medewerker’ actief te betrekken bij informatiebeveiliging’, beweert hij.
- Centric
- medewerkerbetrokkenheid
- bewustzijn vergroten
- security
- serious gaming
- bedrijfspuzzel
- Hack@Scape
- informatiebeveiliging