Update PTT 2016: ‘Er wordt veel gedoneerd’
De deelnemende contactcenterteams zijn zeer te spreken over de Plantronics Team Trophy. Nu de belperiode halverwege is, maken Transcom en PCS de balans op.
‘De actie loopt boven verwachting goed’, vertelt Frank van Vels, marketeer bij Transcom. ‘De doelgroep is wat ouder. Veelal zijn het oud-donateurs. Over het algemeen werken ze met acceptgiro’s en niet met automatische incasso. Voor het closen van de deal vormt dit soms een kleine obstakel. Onze agents gaan hier met veel begrip en respect mee om en er wordt veel gedoneerd. Het belteam probeert er echt het maximale uit te halen voor het KWF (goede doel PTT 2016, red.). Zij merken ook dat de meeste donateurs zelf ook in aanraking zijn gekomen met kanker. De komende dagen gaan we ook nog 250 bestaande donateurs bellen om ze te bedanken voor hun donatie. De zogenoemde happy calls.’
Ook Marcel Barink, vestigingsdirecteur Nijmegen bij PCS, is uitgelaten over de Plantronics Team Trophy. ‘De actie is met veel enthousiasme van staf en agents van start gegaan. In het begin moesten we nog zoeken naar de juiste toon bij de boodschap die we over willen brengen. Nadat dat lukte, merkten we al snel dat we door middel van mooie gesprekken naar het doel konden toewerken’, doelt hij op de structurele steun van donateurs.
De eerste week zit erop. Gaan jullie, op basis van de opgedane ervaringen, een andere koers varen?
Van Vels: ‘De strategie is ietwat aangepast. De zakelijk ingestelde verkopers hebben aangegeven wat meer moeite te hebben om donateurs te werven. De meer servicegerichte ingestelde agents scoren daarentegen boven verwachting goed. Dit heeft alles te maken met ervaring voor goede doelen en empatisch vermogen.’
Barink: ‘Enkele malen hebben we zaken aangepast. Soms wisten we de doelgroep niet te bereiken, maar ook merkten we dat wat oudere personen aan de lijn vaak meer argwaan hebben ten aanzien van het loterijprincipe dan verwacht. Daarop hebben we in onze boodschap meer de nadruk gelegd op de structurele steun die donateurs het KWF kunnen bieden, in plaats van een focus op het loterijaspect.’
Mvo
Gevraagd naar het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen, merkt Dennis van der Veen, business manager Marketing & Sales bij Transcom, dat dat hoog in het vaandel staat bij het facilitair contactcenter in kwestie. ‘Naast dat we meedoen met de PTT zijn we ook Zakenvriend van het KWF, een zeer mooi doel waar we graag aan doneren. Bij Transcom hebben we er bewust voor gekozen om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Denk hierbij aan Wajongeren en arbeidsgehandicapten. Ook werken er 50-plussers en zelfs 65-plussers bij ons.’
PCS-directeur Ilja Gleiser hierover: ‘Mvo betekent voor ons dat wij als organisatie een bijdrage leveren aan een betere maatschappij. Als ondernemer anno nu, in een welvarend land als Nederland, vinden wij ‘iets terug doen’ zo goed als een verplichting. In de afgelopen jaren stond ons mvo-beleid in het teken van Natuur-en Mileubehoud; wij sponsorden organisaties die zich bezighielden met het herbeplanten van jungle in Indonesië om van hieruit ook verschillende aapsoorten te redden en de lokale bevolking een alternatief te geven op houtkap. Sinds dit jaar ligt onze focus meer op Mens- en Welzijn. Van hieruit doneren wij aan KWF. Onze bijdrage in natura aan de PTT staat hier los van en is een prachtige aanvulling.’
Grote betrokkenheid
Tijdens zijn traditionele ‘rondje langs de velden’ gedurende de jaarlijkse PTT-actie, constateerde Freddy Korte, corporate accountmanager Plantronics Nederland, een hoge mate van betrokkenheid. Bij vijf deelnemers nam hij afgelopen dagen een kijkje op de werkvloer. ‘Wat mij met name opviel was de gedrevenheid en de betrokkenheid bij KWF. Iedereen kent wel iemand die met kanker te maken heeft gehad. Daardoor komt dit goede doel ook zo ontzettend dichtbij. Mede hierdoor is de gedrevenheid groot: overal zie ik donatiedoosjes staan, bij sommigen zelfs gewoon bij de receptie. Verder hangt de KWF-vlag prominent op de afdeling en balen de bellers stevig als het naar hun zin niet goed genoeg gaat. De betrokkenheid gaat verder dan alleen de mensen die me bellen; het straalt uit naar de complete afdeling of in een enkel geval zelfs de hele organisatie!’
Lees ook de PTT-ervaringen en visies van deelnemers Clikq, VANAD en Call-IT. Hoe het belteam van Telfort Zakelijk de actie heeft ervaren, lees je in de komende uitgave van CustomerFirst.