Gevraagd: modernisering van werkplek
Bedrijven in Europa zijn onvoldoende voorbereid op de volgende generatie werkenden. Onderzoek van Fuze, leverancier van zakelijke communicatie-oplossingen, leert dat jongeren de voorkeur aan communicatie via social media en video- en chatapplicaties. De vaste telefoonlijn wordt nog gebruikt door drie procent van de ondervraagde respondenten in Nederland.
In totaal zijn 5.000 kantoormedewerkers in heel Europa bevraagd, gelijk verdeeld over Nederland, Duitsland, Frankrijk, Duitsland, de Nordics en het Verenigd Koninkrijk. Aansluitend ondervroeg Fuze in diezelfde landen nog eens 2.500 15- tot 18-jarigen. De resultaten maken duidelijk dat ruim de helft van de werkenden in Nederland (55%) vindt dat de huidige werkplek niet volstaat. 58% zegt dat de technologie die hun werkgever gebruikt niet afdoende is om efficiënt te kunnen werken. Hoewel de vaste telefoon in het bedrijfsleven nog altijd overheerst, geeft maar drie procent van de Nederlandse jongeren aan een voorkeur te hebben voor dit contactkanaal. Daarbij ziet 61% van de tieners up-to-date technologie als een belangrijke factor bij het kiezen van een werkplek. Verder gebruikt iets minder dan de helft van de werkenden in Nederland (45%) zijn eigen mobiele telefoon voor het werk. Ook gebruiken veel van hen software waar de IT-afdeling geen zicht op heeft, waaronder messaging-applicaties (39%) en videogesprekken (30%).
Mobile first
‘De app-generatie is opgegroeid met mobiel als standaard. Zij is gewend om alles op de smartphone te doen, vooral communiceren, en de huidige inzet van zakelijke technologieën sluit hier helemaal niet op aan’, aldus Luca Lazzaron, senior vice president International Operations van Fuze. Naar zijn idee denken bedrijven nog te traditioneel over waar en wat werk is, evenals over de technologieën die bij dit beeld passen - vaste telefoons, desktopcomputers, zelfs faxapparaten. ‘Jonge mensen zullen zich geen raad weten met deze verouderde technologieën’, vervolgt Lazzaron. ‘Hun mobile first, flexibele, 'app voor alles'-benadering laat zien dat er een betere manier is om te werken. Dit onderzoek toont aan dat niet alleen de nieuwe generatie werkenden vindt dat de huidige werkplektechnologie niet meer volstaat. Bedrijven moeten echt actie gaan ondernemen. En niet alleen om hun toekomst veilig te stellen, maar vooral om de middelen te bieden die hun werknemers nu nodig hebben om hun werk zo efficiënt mogelijk te doen.’
Download hier het rapport 'De app-generatie: hoe de werkenden van de toekomst onze manier van werken veranderen’.