Watermelon stoot tegen zere been WhatsApp
De Utrechtse startup Watermelon heeft zich de woede van WhatsApp en diens moederbedrijf Facebook op de hals gehaald. Dat schrijft DUIC. De service die ze aanbieden zou teveel op WhatsApp leunen.
Per mail heeft de app-ontwikkelaar Watermelon laten weten dat het inbreuk maakt op de gebruiksovereenkomst van WhatsApp. Daarin staat dat de applicatie niet mag worden gebruikt voor ‘koude acquisitie’. In een reactie zegt de Utrechtse onderneming niet in te gaan op de eis, maar de sommatie wel serieus te nemen. ‘Het is natuurlijk vervelend. Facebook blokkeert nu onze advertenties, markeren ons account als onveilig en gebruikers kunnen ons niet meer taggen. Maar voordat wij van start gingen hebben we alles juridisch laten checken, dus ze kunnen ons niet zomaar voor de rechter slepen. Dan moeten ze zich eerst maar eens goed in het Nederlandse recht gaan verdiepen’, aldus mede-oprichter Alexander Wijninga. Voor hem en zijn partners Charl Haas en Daan Gönning voelen de handelingen van WhatsApp ‘alsof ze een spijker steeds dieper je arm in duwen’. ‘We denken echter dat ze niks kunnen doen. Daarnaast moeten we het niet alleen van WhatsApp hebben. We gebruiken bijvoorbeeld ook diensten als WeChat en Telegram, services die in Nederland niet zoveel worden gebruikt maar wereldwijd wel.’
Circa een jaar geleden ontwikkelde Watermelon zelf een API (middel om twee platformen met elkaar te verbinden) om klantenservice via WhatsApp te kunnen bieden.