SWOCC onderzoekt de beleving van social media
Hoe beleven en waarderen consumenten merkcommunicatie op social media? Daarover gaat het eerste ‘socialmediabelevingonderzoek’ van SWOCC, dat wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie ontwikkelt.
Enkele uitkomsten uit het rapport:
- Elk social media platform wordt op unieke wijze beleefd. Er is niet één winnaar: ieder platform overtreft andere platformen op minstens één belevingsdimensie.
- Facebook, Instagram en Snapchat worden vooral gebruikt voor sociale interactie, terwijl dit in veel minder mate geldt voor YouTube, Pinterest en ook Twitter (nauwelijks).
- In de hoeveelheid merkcommunicatie die door consumenten wordt opgemerkt, scoren Facebook en Twitter relatief hoog, tegenover Snapchat en Pinterest die relatief laag scoren.
- Consumenten accepteren merkcommunicatie op social media. Ze vinden het over het algemeen best relevant en leuk. Het minst positief zijn ze over merkcommunicatie op YouTube en Facebook, het meest positief over merkcommunicatie op Google+.
In totaal namen 1.346 consumenten deel aan het onderzoek, waarvoor TNS Nipo de data verzamelde. Acht sociale media komen daarin aan bod: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest en Snapchat. Alle uitkomsten staan in het door SWOCC uitgegeven rapport.
comments powered by Disqus