ReviewFirst #10: ‘Switch’ van Chip & Dan Heath
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Frank Steenhuizen beveelt 'Switch' aan.
‘Dit boek maakt veranderknoppen zichtbaar. Om het gedrag van individuen te veranderen moet je niet alleen hun omgeving beïnvloeden, maar ook hun hart en hun hoofd. Vaak streven leidinggevenden bepaalde wijzigingen na, maar slagen zij daar in de praktijk niet goed in. Middels de beeldspraak van de Olifant (onze emotionele en instinctieve kant) en de Berijder (onze rationele kant; de planner, denker en piekeraar in ons) maken de gebroeders Heath inzichtelijk hoe je met jouw team wél tot veranderingen komt. Wetende dat een olifant tussen de 4 en 7 ton weegt, komt het er op neer dat als de Berijder naar links wil (geplande, rationele actie) en de Olifant naar rechts (kortetermijnbevrediging), we rechtsaf zullen gaan. Wil je daar verandering in aanbrengen, dan moet je dus niet alleen de Berijder aanspreken, maar óók de Olifant op de intrinsieke motivatie. Vertaal ik dit verhaal naar de werkvloer, dan ben ik ervan overtuigd dat mensen zich meer bewust kunnen worden van de proactieve rol die zij zélf kunnen vervullen bij wijzigingen. Overtuig hen niet aan de hand van Powerpoint-slides, maar laat ze de impact ervaren van een verkeerde inkoopbeslissing. Door een verandering in te steken vanuit de menskant, vergroot je de kans dat medewerkers daar vanuit hun eigen motivatie ook echt in meegaan.’
Noot: ten tijde van de publicatie van deze boekenrubriek was Steenhuizen VP Academy bij VANAD Group. Op het moment van dit schrijven is hij partner/L&D Consultant van The Up Company.