Online shoppers vinden contactgegevens betrouwbaar

Online shoppers vinden contactgegevens betrouwbaar
  • 24 mei 2016
  • Redactie

Voor bijna 60% van de online shoppers is betrouwbaarheid, ofwel de aanwezigheid van contactinformatie, de voornaamste reden om voor een webwinkel te kiezen. Denk aan een hotel of een weekendje weg. De prijs is daarbij minder belangrijk. Dat toont onderzoek onder bijna 1.100 personen aan.

Meer dan twee derde van de Nederlanders vindt een website betrouwbaar als er contactgegevens aanwezig zijn. Onder 55+’ers ligt dat aantal zelfs nog flink hoger. Van de mensen die wel eens problemen ervaart met online shoppen - jaarlijks bijna 3,5 miljoen Nederlanders - stelt 30% soms vast dat die gegevens niet werken of niet kloppen. Dit en meer blijkt uit onderzoek naar online aankoopgedrag, dat in opdracht van Actievandedag.nl werd uitgevoerd door Ruigrok NetPanel onder bijna 1.100 mensen.

Schijnveiligheid
Maar liefst 67% van de deelnemers aan het onderzoek vindt de aanwezigheid van contactgegevens op een website de voornaamste factor om haar betrouwbaarheid te bepalen. Ook een keurmerk (52%) en de ervaring van anderen (51%) zijn belangrijk. Deze twee percentages liggen zelfs nog een stuk hoger bij de 55+'ers (respectievelijk 75% en 62%). 
Toch betekenen contactgegevens op een website nog te vaak schijnveiligheid als zich problemen voordoen. “In bijna 30% van de gevallen konden mensen geen contact krijgen met de webwinkel of bleef een reactie uit”, zegt Anne-Cecile Ragain, manager van Actievandedag.nl. In 2014 waren er al 10,4 miljoen internetgebruikers die producten of diensten online kochten. “Dan gaat het dus om heel veel mensen met een negatieve ervaring. Een online winkel hoort natuurlijk contactgegevens te hebben, maar een garantie voor een geslaagde aankoop biedt het zeker niet. Daar is duidelijk meer voor nodig.”

Dealgevoelig
Bijna 90% koopt inmiddels weleens online een product of dienst. Hotelkamers zijn onder online shoppers nog steeds de meest populaire aankoop. Meer dan 90% van de hotelverblijven wordt online geboekt. 
Daarbij is men dealgevoelig. Maar liefst 80% vindt het belangrijk om bij een online boeking een goede deal te krijgen. Dat betekent voor bijna 40% dat zij op een website iets kunnen aanschaffen wat elders is uitverkocht. 
Welke uitjes koopt men online?
1. Verblijf in hotel (91%)
2. Weekendje weg (86%)
3. Concertbezoek (81%)
3. Theaterbezoek (77%)
4. Sauna- / spabezoek (64%)
5. Pretparkbezoek (54%)
6. Restaurantbezoek (39%)
7.  Uitje met een boot / auto / motor (28%)

Het kwantitatieve onderzoek naar online shopgedrag naar activiteiten en uitjes is tussen 5 mei en 13 mei 2016 online uitgevoerd. De doelgroep bestond uit Nederlanders van 18 jaar en ouder die het afgelopen jaar minimaal 1x online geshopt hebben. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleiding. In totaal namen 1.083 Nederlanders deel.












 

comments powered by Disqus