7 tips voor meer harmonie op kantoor

7 tips voor meer harmonie op kantoor
  • 04 augustus 2016
  • Redactie

Een organisatie bestaat uit een mix van mensen, met verschillende persoonlijkheden, eigenaardigheden, doelen en uitdagingen. Ervoor zorgen dat ze goed met elkaar door één deur kunnen vergt dan ook de nodige inzet, verzekert Jacqueline Whitmore, expert in business etiquette.

Op het platform van Entreneur.com beschrijft ze zeven manieren om te komen tot meer harmonie op kantoor:
1. Zeg dankjewel. Mensen werken hard en houden van complimenten, maar kunnen het gevoel hebben niet te worden gezien. Door de tijd te nemen een prestatie te erkennen, hoe klein die ook is, kan een persoon zich gewaardeerd voelen. Dus bedank collega’s niet alleen voor de grote klussen, maar ook als ze deur voor jou open houden, een kop koffie aanbieden of jou uitnodigen voor de lunch. En wees oprecht.
2. Zie de kleine dingen. Als een werknemer blij is met zijn werk, dan zal hij eerder geneigd zijn om een extra taak op te pakken of langer doorwerken om te helpen met een onvoltooid project. Hoe meer aandacht je hiervoor hebt, hoe meer tevredenheid en harmonie ontstaat in de kantooromgeving.
3. Vermijd achterklap. Hoewel roddelen op het moment zelf vermakelijk lijkt, bouwt het ondergronds wantrouwen op. Intern kan het weerstand en een kloof veroorzaken. Creëer een ‘no-gossip policy’ en handhaaf dat. Ook tijdens bedrijfsuitjes en dergelijke.
4. Open deur beleid. Sta open voor suggesties, klachten of discussies, zonder oordeel. Mensen hebben verschillende achtergronden en ervaringen, waardoor ieder zijn eigen kijk heeft op zaken. Door te luisteren kun je meer begrip krijgen voor andermans visie. Als mensen zich vrij voelen om hun mening te kunnen uiten, dan kun je potentiële problemen in de kiem smoren.
5. Creëer een teamgevoel. Hou geregeld meetings met het hele kantoor en geef werknemers verantwoordelijkheid. Als zij het gevoel hebben dat hun mening en inzichten tellen, dan zullen zij eerder geneigd zijn om hun talent en creativiteit te benutten om het bedrijf verder te helpen. Zoek samen naar manieren om te verbeteren.
6. Bied je hulp aan. Een leidinggevende die geregeld zijn of haar mouwen uit de hand steekt, geniet (meer) aanzien in de organisatie.  
7. Socialize ook buiten de kantooromgeving. Plan een maandelijkse borrel, organiseer jaarlijks een bbq of een picnick en/of zet een vriendschappelijke competitie op met een bowling- of softbaltoernooi (of een andere sportactiviteit). De relaxte sfeer zorgt voor een sterkere band tussen collega’s. 

‘Om Henry Ford te citeren: samenkomen is een begin, samen blijven is vooruitgang en samen werken is succes’, aldus Whitmore.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link