25% ziekenhuizen heeft patiëntenportal
Een kwart van de ziekenhuizen in Nederland biedt patiënten (deels) toegang tot hun eigen medische gegevens. Ook kunnen zij via een zogeheten online patiëntenportal afspraken maken, aldus onderzoek van Nictiz (Nationaal ICT Instituut in de Zorg).
In 2016 beschikken 22 van de 82 ziekenhuizen over een patiëntenportal, leert de recent uitgebrachte infographic. Van dit groepje is het bij zeventien mogelijk om online een afspraak te maken, staan veertien ziekenhuizen patiënten toe om hun medische gegevens in te zien, is bij zes instellingen het zorg/behandelplan in te zien en bij drie kunnen zelfmetingen aan het platform worden toegevoegd.
Diversiteit
Op basis van 18 criteria onderzocht Nictiz de mogelijkheden van patiëntportals. Daarbij stelde het expertisecentrum vast dat er nog flinke verschillen zijn tussen de diverse platforms. Zo zijn er ziekenhuizen die alleen inzage bieden in enkele administratieve gegevens, terwijl andere portals patiënten in staat stellen om online vragen te stellen aan hun arts. Vaak kunnen patiënten (medische) gegevens inzien, maar aanvullen en wijzigen is niet zo gangbaar. Academisch ziekenhuizen bieden de meest uitgebreide mogelijkheden aan. Ook regionaal zijn er flinke verschillen. Geen enkel ziekenhuis in Groningen, Zeeland en Limburg beschikt bijvoorbeeld over een patiëntenportal.
In oktober vorig jaar maakte de eHealth-monitor van Nictiz duidelijk dat Nederlandse patiënten behoefte hebben aan handige online toepassingen om hun zorg te regelen. Het moet onder meer mogelijk zijn om via internet recepten aan te vragen, afspraken met artsen in te plannen of om zorgverleners per e-mail vragen te stellen.
- online afspraken inplannen
- Nictiz
- patiëntenportal
- medische gegevens inzien
- ziekenhuizen in Nederland
- selfservice