Zweeds bedrijf meest digitaal zichtbaar
ING, Albert Heijn, Ziggo, Centraal Beheer, Heineken en Nuon zijn digitaal het meest dominant zichtbaar in hun sector. Om die reden hebben een Digital Dominance Award in de wacht gesleept. Maar H&M uit Zweden is de absolute topper.
Dicitas Consulting is de partij die de award in het leven heeft geroepen. De organisatie wil digitale zichtbaarheid belonen.
Maar het Zweedse H&M steekt met kop en schouders boven iedereen uit. De Scandinavische gigant blijkt competitief uitermate sterk in verschillende digitale kanalen, waaronder website, sociale kanalen, online video, SEO en apps.
Wat klanten verwachten
“Er gaapt een kloof tussen wat klanten verwachten en ervaren van een merk in de huidige digitaliserende wereld”, zegt Martin Hermsen, partner bij Dicitas Consulting en verantwoordelijk voor de Customer & Channel praktijk.
Een onderzoeksteam in Nederland en Azië scande hiervoor langdurig de zichtbaarheid van tientallen prominente bedrijven op Nederlandse bodem in verschillende markten als food retail, overige retail, verzekeringen, banking, nutsbedrijven, telecommunicatie en fmcg. Het onderzoeksteam deed dit eveneens voor de Belgische markt, Azië en Australië.
Verzekeraars scoren slecht
Retail is de best presterende sector in het onderzoek. Alle retailers in het onderzoek scoren boven het landelijke gemiddelde met H&M aan kop. Daarnaast scoort de retailindustrie als beste in de categorie social.
Retail heeft een flinke voorsprong op de laagst scorende sector: verzekeraars. Deze organisaties zijn dit jaar dan ook maatgevend in het onderzoek. Ze worden op de voet gevolgd door telecom providers en banken.
Bovenaan de lijst
ING, Albert Heijn, Ziggo, Centraal Beheer, Heineken en Nuon prijken binnen hun eigen bedrijfstak bovenaan de digitale ranglijst.