Bekende merken geven digitale klanten meeste vreugde, aldus Digital Excellence Monitor

Bekende merken geven digitale klanten meeste vreugde, aldus Digital Excellence Monitor
  • 22 september 2016
  • Redactie

De beste digitale klantervaring bieden KPN.com, KLM.com, Topbloemen.nl, ASNBank.nl, Justlease.nl, Greenchoice.nl en ANWB.nl, aldus onderzoeksbureau WUA. Zij leiden de rankings in de Digital Excellence Monitor 2016.

Het benchmarkrapport van WUA geeft antwoord op de vraag welke spelers de beste digitale klantervaring bieden in 7 branches. Dit voor de aanschaf van consumentenproducten en diensten in Nederland.

Het gaat om telecom, travel, retail, finance, verzekeringen, energie en automotive. De customer experience wordt uitgedrukt in een gemiddelde score op Merk, Look&Feel en Aanbod, uit het WUA Web Performance Model. 

Onafhankelijk onderzoek
De resultaten in de Digital Excellence Monitor zijn gebaseerd op onafhankelijk onderzoek. Dat is uitgevoerd in de periode augustus 2015 - juli 2016. Meer dan 8.500 respondenten beoordeelden in totaal ruim 1.500 websites in bovengenoemde branches. 

Best practices
Het rapport bevat ook meer dan 20 best practices van de toppers in de markt. Daarnaast heeft WUA interviews opgenomen met digitale professionals van bedrijven die de rankings aanvoeren. 
Het rapport is gratis te downloaden op de website van WUA. 

Nieuwe spelers worden dominanter
WUA ziet de dominantie van de nieuwe spelers toenemen. Spelers als Simyo, Knab, Greenchoice en vele anderen scoren steeds hoger in de customer experience benchmark.

Zij zijn beter dan ooit in staat de voorkeur van de consument te verkrijgen. In het recente verleden waren vooral de al bekende merken dominant in het digitale spel.

In de Digital Excellence Monitor 2016 vat WUA alle customer experience benchmarkingonderzoeken van afgelopen jaar samen in één rapport. In tegenstelling tot andere jaren is het thema Vindbaarheid weggelaten.

Dat geeft een ander beeld dan de WUA Top 100. Dit andere plaatje ontstaat door te focussen op de website-ervaringen van de consument. 

 

comments powered by Disqus