Chatbot Wanda staat paraat voor studenten
Unit4 introduceert vandaag Wanda, naar eigen zeggen ’s werelds eerste chatbot voor studenten in het hoger onderwijs. Het systeem stelt hogescholen en universiteiten in staat om studenten betere onderwijservaringen te bieden en de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen, meent de specialist in bedrijfssoftware.
De chatbot maakt gebruik van zogeheten PaaS-componenten (Platform-as-a-Service, red.) van Microsoft Azure, waaronder machine learning. De messaging-app heeft veel weg van veelgebruikte applicaties als Facebook Messenger, Skype en WeChat. ‘Unit4 heeft veel kennis in huis als het gaat om het creëren van engagement onder studenten en biedt de sector via ons platform continue innovatie’, aldus Anthony Salcito, vice president Worldwide Education bij Microsoft. ‘Onderwijsinstellingen die zich dienstverlenend opstellen richting hun studenten en technologische innovatie omarmen, zijn in staat om hun studenten beter klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.’
Aanvullend geeft Ivo Totev, chief product officer bij Unit4, aan eindeloze mogelijkheden te zien in de toepassing van Wanda. ‘Bots zullen in de nabije toekomst apps gaan vervangen. Niet alleen omdate ze reageren op verzoeken, maar omdat ze eveneens direct actie ondernemen op basis van bestaande kennis. Deze technologie is daarom ook veelbelovend voor andere sectoren.’ Voorbeelden in het hoger onderwijs zijn er onder meer op het gebied van het verwerken van studie-aanmeldingen, aanvragen voor financiële steun en veranderen van studierichting.