ING zinspeelt op betere klantbeleving

ING zinspeelt op betere klantbeleving
  • 4 oktober 2016
  • Redactie

ING gaat de komende jaren circa 7.000 banen schrappen, vooral in Nederland en België. De grote reorganisatie is volgens het bedrijf nodig om in te kunnen spelen op de klantverwachtingen. ‘Als wij voorop willen blijven in online bankieren, moeten we nu een betere, relevante, persoonlijke klantenservice en -beleving bieden’, aldus ceo Ralph Hamers.

In Nederland vervallen de komende vijf jaar 2.300 banen, bij ING België gaat het om 3.500 fte. Daarnaast moeten 950 externe medewerkers op zoek naar een nieuwe werkgever. De kostenbesparing moet de bank tot 2021 jaarlijks € 900 miljoen opleveren. € 800 miljoen wordt vrijgemaakt om in te zetten op digitalisering. ‘Steeds meer klanten doen hun bankzaken via mobiele apparaten’, meent Hamers. ‘Zij verwachten dat wij nieuwe technologieën net zo snel als andere bedrijven in de sector adopteren. Als wij voorop willen blijven in online bankieren, moeten we nu een betere, relevante, persoonlijke klantenservice en -beleving bieden.’

Winst
Vakbonden zijn verbijsterd over de nieuwe bezuinigingsronde van de bank. ‘De afgelopen jaren is ING natuurlijk al behoorlijk gekrompen. Ze gaan door, terwijl de winstcijfers behoorlijk zijn’, stelt FNV-bestuurder Gerard van Hees. Op zijn beurt zegt Reinier Castelein van De Unie het besluit ‘ontzettend heftig’ te vinden. ‘Hoe strakker ING gaat zitten als digitale bank, zal de rest er achteraan moeten hollen. ING is wat mij betreft de slachtbank van Nederland geworden.’ Over 2015 boekte ING Groep een nettowinst van meer dan € 4,2 miljard.

Bijna twee jaar geleden kondigde ING eveneens al aan vele (contactcenter)banen te gaan schrappen als gevolg van de verdergaande digitalisering van de diensten van de bank.




comments powered by Disqus