Modewebshops aangepakt door ACM
Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft boetes opgelegd aan vijf webwinkels in de modebranche: Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. Volgens de toezichthouder informeerden zij consumenten op hun website onvoldoende over de regels die gelden bij het annuleren van hun aankoop.
‘Webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien. Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels voor webshops. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten online. Maar het is ook slecht voor online retailers die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op’, duidt ACM-bestuurslid Henk Don.
Regels
Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over de wettelijke regels rondom de annulering van hun aankoop. Dit moeten zij doen op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende, aldus de toezichthouder.
Bever en Coolcat kregen hogere boetes opgelegd dan de drie andere genoemde modewebhops omdat zij de bezorgkosten niet of niet altijd terugbetaalden. Het totaal van de boetes bedraagt € 590.000.
De Europese Commissie maakte kortgeleden bekend dat online retails met name steken laten vallen inzake het recht op ontbinding. En een maand geleden maakte webwinkel T.O.M. op zijn beurt bezwaar tegen de door ACM opgelegde boete van een half miljoen euro.
- webshops
- bezorgkosten terugbetalen
- klantinformatie
- regelgeving
- webwinkels
- boetes
- ACM
- toezichthouder
- Coolcat
- Bever
- rechten
- online vertrouwen
- online retail
- klantenservice