IENS krijgt het voor de kiezen
Reviewplatform IENS heeft het aan de stok met diverse restaurants en Koninklijke Horeca Nederland. Volgens de brancheorganisatie is de onafhankelijkheid van de site in het geding gekomen door de overname door TripAdvisor. Zo worden restaurants niet langer getoond op volgorde van positieve recensies, maar scoren horecagelegenheden die een reservingsdeal hebben met de site hoger.
‘Pas als je dieper in de site duikt, krijg je informatie over de kwaliteit van restaurants. Dat is niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor IENS als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland’, aldus een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland in de Telegraaf vandaag. Tegen diezelfde krant zegt Niels Keizer, algemeen directeur van IENS, dat zijn reviewplatform juist eerlijker geworden is. ‘De oude site had nog een premium-listing, waarbij een restaurant kon betalen voor een hoge positie. Nu heb je alleen een duidelijker verschil tussen 'boekbaar' en 'niet boekbaar'. Een consument kan zelf selecteren waarop hij wil: boekbaar, waardering, keuken et cetera.’
Eind oktober dit jaar breidde IENS nog uit met de overname van branchegenoot Couverts. Lees ook het interview dat CustomerFirst eerder had met de restaurantsite.
- TripAdvisor
- reviewplatform
- restaurantsite
- IENS
- (on)afhankelijkheid
- Koninklijke Horeca Nederland
- kritiek