Thuisarts.nl dringt patiëntcontact sterk terug
De lancering van Thuisarts.nl in maart 2012 heeft gezorgd voor een forse daling van de hoeveelheid huisartsenbezoeken en telefonische consulten. Dat melden het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Nederlands Huisartsen Genootschap op basis van onderzoek. De onderzoekers analyseerden NIVEL-data van bijna 1 miljoen Nederlanders.
In vier jaar tijd is er een maandelijkse vermindering van 675.000 huisartsbezoeken in het hele land gerealiseerd. Op dit moment heeft Thuisarts.nl zo’n 1,6 miljoen unieke bezoekers en 2,9 miljoen pageviews per maand. De onderwerpen op dit online platform zijn op de patiënt gerichte vertalingen van wetenschappelijke huisartsenrichtlijnen. Negentig procent van de huisartsen gebruikt de website voor voorlichting.
Langere termijn
De onderzoeksresultaten maken duidelijk dat vooral het aantal telefoontjes naar de huisarts afnam. De hoeveelheid lange huisartsconsulten (20 minuten) nam daarentegen juist toe. Niels Chavannes, hoofdonderzoeker en hoogleraar e-health van het LUMC, is te spreken over de effecten van de website, maar dringt aan op vervolgonderzoek. ‘We kunnen natuurlijk op een bierviltje uitrekenen dat 675.000 van die korte consulten minder per maand een besparing van een paar miljoen euro oplevert. Maar je zou natuurlijk moeten onderzoeken of mensen die nu afzien van een bezoek aan de huisarts daardoor later niet ernstigere klachten oplopen, voor je echt uitspraken kunt doen over kosteneffectiviteit.’
- informatievoorziening
- minder telefonische consulten
- reductie huisartsenbezoeken
- Leids Universitair Medisch Centrum
- patiëntcontact
- patiëntbehoefte
- Thuisarts.nl