‘Nieuwe Europese telecomregels’ uitgelekt

‘Nieuwe Europese telecomregels’ uitgelekt
  • 15 december 2016
  • Redactie

WhatsApp, Skype en Facebook blijven niet langer buiten schot op reguleringsvlak. Dat blijkt uit een uitgelekte conceptversie van de e-Privacy verordening, de nieuwe Europese telecomwet die in aantocht is.

Dat er aangrijpende veranderingen op de agenda staan voor aanbieders van zogeheten Over The Top-services (OTT), werd in augustus van dit jaar al duidelijker toen de Europese Commissie aanstuurde op scherper toezicht op communicatiediensten op het gebied van veiligheid en vertrouwelijkheid. De ‘nieuwe’ telecomregels die zijn uitgelekt, onderstrepen dit volgens DDMA. Het juridische team van de brancheorganisatie voor data en marketing zet daarom de meest ingrijpende wijzigingen op een rij. Disclaimer: het officiële concept van de nieuwe wet staat pas voor januari op de planning. ‘In hoeverre het uitgelekte concept gaat verschillen van de versie in januari is nu nog niet duidelijk’, aldus DDMA.

Vertrouwelijkheid waarborgen
De meest in het oog springende wijziging is dat OTT-aanbieders als WhatsApp, Skype en Facebook, niet langer buiten schot blijven. In de bestaande wet werd alleen de traditionele telecommunicatiesector gereguleerd, maar de Europese Commissie kiest nu voor een level playing field. Dit betekent onder meer dat OTT-aanbieders verplicht worden om de vertrouwelijkheid van de communicatie te waarborgen. Daar staat tegenover dat de traditionele telecomaanbieders onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid krijgen om metadata in te zetten voor het aanbieden van ‘additionele diensten’ Dit was tot op heden bij wet verboden.

Alles opt-in
Alle digitale communicatie voor marketing wordt opt-in, zo valt op te maken uit de uitgelekte conceptwetgeving. De soft opt-in voor klanten blijft bestaan. Voor telemarketing mogen lidstaten een uitzondering maken en dat houdt in dat telemarketing in Nederland opt-out zou kunnen blijven.
In het document wordt verder niet langer gesproken over een richtlijn, maar over een verordening - net als de Algemene Gegevens Verordening (AVG). Dat betekent dat de wetgeving voor alle EU-lidstaten gelijk is en dat de wet direct van toepassing is in de EU-landen, zonder nadere invulling door de betreffende landen. Dit biedt voordelen voor bedrijven die in meerdere Europese lidstaten opereren, doordat de verschillen in wetgeving kleiner worden. De keerzijde is dat er weinig ruimte is voor uitzonderingen die passen bij de markt.






Lees ook: Privacy struikelblok bij klantcontact

comments powered by Disqus