ReviewFirst #26: ‘Hoe agile is jouw strategie’ van Sjors van Leeuwen
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Rense Duursma, customer journey manager bij Eneco, beveelt ‘Hoe agile is jouw strategie’ aan.
‘Marktontwikkelingen hebben altijd al invloed gehad op de manier van bedrijfsvoering. Waar de veranderingen op de werkvloer elkaar in hoog tempo opvolgen, hebben de fundamentele wijzigingen op strategisch niveau vaak een opvallend lage hartslag. Deze introductie van ‘agility’ in het realiseren van strategische wendbaarheid, is een ontwikkeling die we over honderd jaar zeker nog terugzien in de literatuur.
Hoewel dit in het licht van de duizenden jaren strategieontwikkeling natuurlijk niet nieuw is, is het wél nieuw binnen de huidige bedrijfsvoering van de meeste bedrijven. Van Leeuwen neemt je uitvoerig mee in het nut van strategische wendbaarheid. Dat doet hij aan de hand van vele (ook actuele) praktijkvoorbeelden, van agile ondernemen bij ING tot en met de introductie van de MyMagic+ armband bij Disney en gemakshoppen bij AH to Go. Door aan het einde van ieder hoofdstuk de specifieke take-aways te delen, biedt de auteur bovenal ‘snackable content’ die praktisch hanteerbaar is. Qua verhouding ligt de nadruk vooral op het waarom en wat minder op het hoe.
Resumerend heeft dit boek meerwaarde voor een grote doelgroep en biedt het inspiratie in ieders eigen reis om strategische wendbaarheid in de organisatie te verankeren.’
Lees ook: 5 tips voor een agile organisatie
- flexibiliteit
- bedrijfsvoering
- Hoe agile is jouw organisatie
- strategische wendbaarheid
- Eneco
- Sjors van Leeuwen
- Rense Duursma
- ReviewFirst