Manpower: Rooskleurige toekomst klantcontactsector
De toekomst van banen in de klantcontactsector is hoopgevend. Dat is één van de conclusies in een internationaal onderzoek van ManpowerGroup, waarvoor 18.000 werkgevers in 43 landen zijn ondervraagd. Hoewel technologische ontwikkelingen leiden tot een grotere vorm van automatisering, komen er tegelijkertijd veel banen bij volgens de uitzendorganisatie.
Het onderzoeksrapport ‘The Skills Revolution’ van ManpowerGroup leert dat automatisering 45 procent van de huidige werkzaamheden van mensen kan vervangen. Toch verwachten de onderzoekers binnen de klantcontactbranche een stijging van het aantal medewerkers met 15 procent. Binnen de sectoren ICT en HR is dit zelfs 26 en 20 procent. De reden hiervoor is dat er meer werknemers nodig zijn die specifieke vaardigheden, oftewel skills beheersen.
Groei in Nederland
Nederlandse respondenten verwachten een groei van personeelsbezetting van 0 tot 9 procent als gevolg van digitalisering. Deze verwachting geldt ook voor andere Europese landen als Duitsland, Frankrijk en Zweden, maar ligt lager dan in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Polen. Uitschieter is Italië, waar werkgevers een stijging van 31 tot 40 procent verwachten. In India verwacht men echter een afname van 20 tot 30 procent.
Om de veranderingen als gevolg van digitalisering het hoofd te kunnen bieden, wordt vooral gekeken naar de verbetering van vaardigheden en ontwikkeling van nieuwe vaardigheden bij werknemers. Hierbij kiest 76 procent voor investering in interne trainingen. Recruiting en outsourcing zijn minder populair als optie.
Kloof
Jonas Prising, ceo van Manpower, ziet een kloof ontstaan tussen werknemers met en zonder de juiste vaardigheden. Deze kloof moet worden gedicht om negatieve effecten voor de samenleving en de economie tegen te gaan, meent hij. ‘We moeten meteen actie ondernemen om ontwikkeling en vernieuwing van vaardigheden bij bestaande werknemers te versnellen om ons te verzekeren van een toekomstbestendig personeelsbestand.’
Lees hier het volledige onderzoek, waarin ook staat dat 65 procent van alle functies die de zogenoemde Generatie Z (medewerkers geboren na 1992) zal vervullen, nog niet bestaat.