Surseance van betaling voor Avaya
Telecommunicatiebedrijf Avaya heeft surseance van betaling aangevraagd voor zijn Amerikaanse tak. Dat meldt het bedrijf zelf in een verklaring. Met de aanvraag wil het bedrijf zijn schuldenlast van ruim $ 6 miljard drukken. Ook laat Avaya weten de contactcentertak voorlopig niet te willen afstoten.
De zogenoemde ‘Chapter 11-procedure’ is volgens het bedrijf noodzakelijk om de toekomstige marktpositie van Avaya te versterken en gestalte te geven aan de ontwikkeling van hardware- naar software- en servicebedrijf. Van het afstoten van de contactcentertak, waar Amerikaanse media eerder over berichtten, is volgens het bedrijf niet langer sprake: ‘Verkoop hiervan zou op dit moment niet tot waardeverhoging leiden voor Avaya’s klanten en aandeelhouders.’ Andere delen van het bedrijf zouden wel in aanmerking komen voor verkoop. De partners in het buitenland, waaronder in Nederland, vallen niet onder de surseance-aanvraag en zullen hun werkzaamheden ongewijzigd voortzetten.
NL
Ronald Rubens, vice president Europe North Avaya en algemeen directeur Avaya Nederland licht toe: ‘Wat onze financiële resultaten van 2016 onderstrepen is dat de operational performance van Avaya sterk is gebleven aan het einde van het jaar. Hierbij is de positieve lijn van de voorgaande kwartalen en de focus op software en services voortgezet. De kernactiviteiten zijn gezond en laten een operationele winst zien van 25,4%. De herstructurering heeft uitsluitend betrekking op de balans.’
Vertrouwen
Uit de verklaring blijkt dat Avaya een lening van $ 725 miljoen heeft gekregen om werkzaamheden draaiende te houden en eventuele verstoringen tot een minimum te beperken. Kevin Kennedy, ceo van Avaya, laat weten: ‘Ons bedrijf presteert goed en we hebben alle vertrouwen dat we hier sterker dan ooit uit zullen komen. Hiermee herstructureren we onze schulden, niet de kracht van onze werkzaamheden of ons businessmodel.’
Update 9/3/2017
Avaya maakt vandaag bekend een overeenkomst te hebben gesloten met Extreme Networks voor de verkoop van haar netwerkactiviteiten. De transactiewaarde hiervan is circa $ 100 miljoen. Kevin Kennedy, bestuursvoorzitter en ceo van Avaya: 'Na een uitgebreide evaluatie zijn we tot de conclusie gekomen dat verkoop van onze netwerkactiviteiten voor alle stakeholders de beste oplossing is. Het biedt onze netwerkklanten en partners een duidelijk en positief perspectief en stelt Avaya in staat zich volledig te richten op zijn kerncompetenties: het leveren van geavanceerde Unified Communications- en contactcenteroplossingen.'
Lees hier ons interview met David van den Berg, de nieuwe managing director van Avaya Nederland.
- Avaya
- Ronald Rubens
- afstoten van netwerkactiviteiten
- surseance van betaling
- contactcentra
- herstructurering
- geen impact voor Avaya Nederland
- schuldenlast