DUO en Robeco strijden om Gouden Oor
DUO en Robeco zijn dit jaar in de race om een Gouden Oor Award. De jury maakte dit bekend na beoordeling van de cases en uitvoering van de sitevisits. De prijs gaat naar de meest klantgevoelige organisatie van Nederland.
Met de uitverkiezing van de Gouden Oor Award stimuleert de gelijknamige stichting organisaties maximaal te luisteren naar en gehoor te geven aan klanten. De prijs vestigt de aandacht op best practices om hiervan te leren.
Proactief
Volgens de jury heeft DUO, de uitvoeringsorganisatie van de Rijksoverheid voor het onderwijs, organisatiebreed de stem van hun klanten zichtbaar gemaakt door verschillende klantreizen helder in beeld te brengen door middel van hun ‘metrokaartmethodiek’. Hiermee is het klantdenken gekanteld van reactief en DUO-georiënteerd naar proactief en klantgedreven. Beleggingsspecialist Robeco heeft na een succesvolle servicedigitaliseringsslag de ontwikkeling ingezet om proactief klanten te gaan benaderen om zo de binding met Robeco te versterken.
Standaard
De toetsingskaders die worden gehanteerd bij deze uitverkiezing zijn gebaseerd op de Gouden Oor Standaard. Deze bevat zes richtinggevende principes en is uitgewerkt naar eisen voor organisatie- en resultaatgebieden. De jury van de Gouden Oor Award wordt gevormd door prof. dr. Fred Langerak (hoogleraar Management van Productontwikkeling aan de Technische Universiteit Eindhoven), Hein Dekker (lead auditor Vedas Quality), Eric de Haan (voorzitter Stichting Gouden Oor), en Jean-Pierre Thomassen (directeur customerdelight.nu).
Op 9 maart presenteren de genomineerde organisaties donderdag 9 maart hun best practices in Woudschoten in Zeist, waarna de jury de winnaar bepaalt. Eerder sleepten MCB Nederland (2007), ABN Amro (2009), Robeco (2011), Essent en KLM (2012), Eneco (2013) en Philips (2015) deze klantgerichtheidsprijs in de wacht.