‘Sympathiek’ accent haalt contactcenter naar Wales
De Britse facilitair dienstverlener Carpeo Business Process Outsourcing wil 300 banen creëren met de opening van een contactcenter in Zuidwest-Wales. Belangrijke reden voor de locatiekeuze is het Welshe accent, dat op klanten ‘sympathiek en geruststellend’ zou overkomen.
Voor de vestiging van de nieuwe afdeling Carpeo Estates Planning, gespecialiseerd in uitvaarten en testamenten, kreeg het bedrijf een financiële ondersteuning van bijna € 600.000 van de regering van Wales. Volgens ceo Mike Minahan biedt de regio veel voordelen: ‘De kwaliteit van de beschikbare mensen en hun ervaring met het werken in een gereguleerde servicemarkt hebben een grote aantrekkingskracht. Daarnaast is het Welshe accent sympathiek en geruststellend, wat erg belangrijk is onze branche.’
Grappig
Tegenover de BBC stelt Mercedes Durham, hoofddocent Sociolinguïstiek aan de Universiteit van Cardiff, dat mensen het accent vaak als ‘grappig’ beschouwen. ‘Maar het klinkt ook vriendelijk, en dat is wat mensen graag horen als ze een telefoongesprek voeren over uitvaarten.’
De klantcontactbranche in Wales omvat momenteel 32.000 medewerkers, verdeeld over zo’n 250 contactcenters, en draagt jaarlijks ruim € 770 miljoen bij aan de Welshe economie.
- klantcontact
- regionaal accent
- Mike Minahan
- contactcenter
- Carpeo Business Process Outsourcing
- gevoel
- Welsh
- Wales
- Carpeo Estates Planning
- sociolinguïstiek
- taal