‘Neutrale’ geldautomaten bieden serviceperspectief

‘Neutrale’ geldautomaten bieden serviceperspectief
  • 1 juni 2017
  • Redactie

Drie Nederlandse banken zijn van plan hun geldautomaten om te bouwen zodat klanten in de toekomst zonder beperkingen ook bij automaten van de andere banken geld kunnen pinnen. ABN AMRO, ING en Rabobank zijn met beheerder Geldservice Nederland (GSN) in gesprek om zo contact geld breed beschikbaar te houden.

Hoewel er nog geen concrete veranderingen op stapel staan voor de consument, doen de banken wel een voorspelling voor mogelijkheden op het gebied van dienstverlening. Ze stellen dat veiligheid en gebruiksgemak hierbij voorop zullen staan. De banken hebben inspiratie opgedaan in Zweden en Finland, waar gespecialiseerde bedrijven de automaten uitbaten.

Neutralisering
Opvallend vooruitzicht is het ‘neutraliseren’ van de geldautomaten, wat betekent dat grote logo’s zullen verdwijnen. Hiermee wordt zichtbaar dat het voor klanten niet meer uitmaakt naar welke geldautomaat je gaat. Je kunt altijd de dichtstbijzijnde kiezen, ook als die vroeger van een ‘andere’ bank was en je daar dus maar beperkt geld kon opnemen. Daarnaast kan elke geldautomaat inzage bieden in het banksaldo en over dezelfde bediening beschikken.

Voor winkeliers en ondernemers bieden de vernieuwde automaten meer mogelijkheden om geld af te storten. De banken verwachten verder dat de samenwerking kan bijdragen aan een verhoogde veiligheid van de automaten zelf en leiden tot een betere beveiliging rondom geldautomaten.

Andere banken
De vier organisaties hopen in het derde kwartaal van dit jaar een samenwerkingsovereenkomst te kunnen tekenen. Of andere banken zich in de toekomst hierbij kunnen aansluiten, wordt dan ook bekeken.







comments powered by Disqus