Gezichtsherkenning brengt ontevreden klanten Walmart in beeld

Gezichtsherkenning brengt ontevreden klanten Walmart in beeld
  • 21 juli 2017
  • Redactie

Walmart ontwikkelt gezichtsherkenningstechnologie waarmee boze of ontevreden klanten kunnen worden herkend. Dat melden Amerikaanse media op basis van een patentaanvraag van de supermarktketen. Het zou gaan om een camerasysteem bij de kassa’s dat deze klanten automatisch onder de aandacht brengt bij medewerkers.

Gezichtsuitdrukkingen en motoriek worden volgens de patentaanvraag geanalyseerd om verschillende niveaus van ontevredenheid vast te kunnen stellen. Zodra het biometrische systeem een ontevreden klant registreert, krijgen medewerkers een seintje om de klant zo goed mogelijk verder te helpen.

Serviceniveau
‘Het is makkelijker om bestaande klanten te binden dan nieuwe te werven door middel van reclame’, citeert onder meer Business Insider de patenttekst. ‘Als het serviceniveau niet goed genoeg is, komt dit vaak uit data naar voren als een bedrijf al veel klanten is kwijtgeraakt. Met veel concurrentie gaat een klant liever naar een ander bedrijf dan een klacht in te dienen.’

Walmart zou de verzamelde data ook willen gebruiken voor het analyseren van trends in koopgedrag. Gekoppeld aan transactiegegevens, zoals gekochte producten en de hoogte van het bestede bedrag, levert dit de keten informatie op over veranderd klantgedrag als gevolg van ontevredenheid.

Winkeldieven
In 2015 testte het bedrijf een vergelijkbaar systeem om mogelijke winkeldieven op te kunnen sporen. Het idee werd echter niet doorgezet omdat het niet effectief genoeg bleek. Ook waren klanten bezorgd over een mogelijke schending van hun privacy.







comments powered by Disqus