GVB bang voor ontevreden klanten

GVB bang voor ontevreden klanten
  • 4 augustus 2017
  • Redactie

Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB wil dat reizigerstevredenheid wordt geschrapt als criterium voor verlenging van de concessie voor het openbaar vervoer in 2021. Volgens directeur Alexandra van Huffelen is het risico op ontevreden klanten te groot na het openen van de Noord/Zuidlijn en veranderingen in het tramnet in 2018.

Eerder kreeg het GVB de vervoerconcessie voor de hoofdstad, waaraan de Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener een voorwaarde verbond. In 2019 moet het bedrijf voldoen aan vier criteria: het bedrijf moest goedkoper werken, de railinfrastructuur moest op orde zijn, de Noord/Zuidlijn moest goed functioneren én de reizigerstevredenheid moest omhoog.

Vertragingen en storingen
NRC had inzage in gesprekken tussen het GVB en de concessieverlener. Hieruit blijkt dat Van Huffelen vreest dat komst van de Noord/Zuidlijn en een ingrijpende verandering van het tramnet in 2018 leiden tot vertragingen en storingen, wat zou zorgen voor ontevreden reizigers. ‘Het GVB loopt het risico dat de concessie niet verlengd wordt door omstandigheden waar ze geen invloed op heeft’, citeert de krant uit de gesprekken. Om die reden stelde Van Huffelen voor dat klanttevredenheid wordt geschrapt als criterium voor verlenging.

De Vervoerregio is vorige week akkoord gegaan met het voorstel van het GVB. Volgens NRC wacht het bedrijf nu veel weerstand vanuit de lokale politiek. De gemeenteraden van Amsterdam, Diemen, Amstelveen en Ouder-Amstel moeten nog akkoord gaan. Zo wil het Amsterdamse D66-gemeenteraadslid Jan-Bert Vroege weten waarom het criterium in zijn geheel geschrapt moet worden: ‘Je moet het GVB daar wel op kunnen blijven afrekenen.’




comments powered by Disqus