Nog eens 5 absurde vakantieklachten
Vakantiegangers klagen soms over de meest bizarre dingen bij hun touroperator. Zo zagen we vorige week* al dat Belgen verbolgen waren over een overdaad aan vrouwelijk schoon en Spaanssprekende Spanjaarden. Onze oosterburen kunnen er echter ook wat van, zo blijkt uit dit overzicht.
1. Te weinig bier
Dat Duitsers echte bierdrinkers zijn, bewijzen ze ook op vakantie. Zo bestelde een gast in een hotelrestaurant drie biertjes bij het avondeten. ‘Helaas werd het bier steeds een centimeter onder de maatstreep getapt’, vertelt Daniela Reimann, manager Klantenservice bij TUI Deutschland, aan de krant Express. ‘Na de reis kregen we een aanvraag tot schadeloosstelling. De gast had aan de hand van de bierprijs precies berekend hoe veel bier hij was misgelopen.’
2. Langeafstandswandeling
Een klant vloog 6.500 kilometer naar New York, waar hij volgens de planning van de luchthaven zou worden opgehaald. Na aankomst in de Big Apple bleek het transferbusje er niet te zijn. In plaats van een taxi te nemen of met het openbaar vervoer de stad in te gaan, besloot hij met z’n koffer lopend op pad te gaan. De tocht naar het hotel duurde maar liefst zes uur. ‘Hij vroeg niet om een schadevergoeding, maar schreef wel een klachtenbrief’, zegt Reimann.
3. Dure wegenkaart
Vooruit, ook touroperators blijven soms in gebreke. Zo was TUI eens vergeten de beloofde routekaarten te leveren aan klanten die een fly-drive naar het Mexicaanse schiereiland Yucatán hadden geboekt. Ter plekke konden ze naar eigen zeggen nergens een wegenkaart kopen, maar gelukkig hadden ze op hun telefoons de beschikking over Google Maps. Na afloop kregen ze echter te maken met een fikse telefoonrekening van meer dan € 1.600, te wijten aan het hoge dataverbruik. TUI vergoedde uit coulance € 100, maar dat vonden de klanten niet genoeg. De zaak kwam voor de rechter, die de touroperator in het gelijk stelde. Het zou namelijk zeer onwaarschijnlijk zijn dat er geen wegenkaarten verkocht werden in een toeristisch gebied.
4. Levensgevaarlijk bestek
Na een vakantie schreef een andere klant: ‘De messen waren in ons verblijf zo scherp geslepen en de vorken zo puntig, dat we ons meermaals hebben verwond. We waren hierdoor gedwongen ons eigen bestek te kopen. Bijgesloten vindt u de rekening.’
5. Computers verplicht
Soms zorgen ook de bagageregels van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor verwarring. Zo mocht een reiziger op de heenreis van de airline twee stuks bagage à 20 kilo meenemen. Voor de terugreis met een andere maatschappij golden echter andere regels: daar was het inchecken beperkt tot ‘1 PC’. Meteen liet hij aan TUI weten: ‘Omdat we geen pc hadden meegenomen op vakantie, willen we ook geen pc mee terugnemen.’ Wat bleek: de man dacht dat het om een personal computer ging, terwijl de airline het Engelse woord ‘piece’, oftewel ‘stuk’ bedoelde.
* De 10 meest bizarre vakantieklachten
- reizen
- klachten
- klantcontact
- touroperator
- Duitsland
- klantenservice
- TUI
- vakantie
- klanttevredenheid
- klantervaring
- klantbeleving