Supermarkt biedt autisten prikkelarme winkelbeleving
De Australische supermarktketen Coles is deze week begonnen met ‘Quiet Hours’ op dinsdag. Hiermee wil het bedrijf klanten met een vorm van autisme tegemoetkomen door prikkels als licht en geluid zo veel mogelijk weg te nemen. Twee winkels in de staat Victoria draaien tot november een pilot.
Het programma is opgestart in samenwerking met Autism Spectrum Australia, dat een aantal maatregelen voorstelde. Zo wordt het volume van de radio en de kassa-apparatuur teruggebracht naar een minimum. Het omroepsysteem zal, met uitzondering van noodmeldingen, niet worden gebruikt. Ook dimt Coles de winkelverlichting met 50% en zijn getrainde medewerkers beschikbaar om klanten te assisteren. Bij de klantenservice is gratis fruit beschikbaar.
Klantwens
Peter Sheean van de supermarktketen legt uit: ‘We proberen altijd te voldoen aan de verschillende wensen van onze klanten door hen een winkelomgeving aan te bieden waarin zij en onze medewerkers zich veilig voelen. Met dit Quiet Hour hopen we het verschil te kunnen maken voor onze klanten die het lastig vinden om in een omgeving met veel prikkels hun boodschappen te doen.'
Tot eind oktober zullen de twee filialen elke dinsdag van 10.30 tot 11.30 een prikkelarm uur organiseren. Uit onderzoek was volgens Autism Spectrum gebleken dat dit voor mensen met autisme en hun ouders of verzorgers het meest gebruikelijke tijdstip is om boodschappen te doen. Overigens benadrukt de supermarkt dat ook andere klanten tijdens het Quiet Hour van harte welkom blijven.
Beeld: Wikimedia Commons / Darren.notley
- klantgericht
- prikkelarm
- autisme
- klantbeleving
- Coles
- supermarkt
- Autism Spectrum Australia
- klantenservice
- Australië