Chatbots zorgen voor miljardenbesparing in de zorg

Chatbots zorgen voor miljardenbesparing in de zorg
  • 18 oktober 2017
  • Redactie

De inzet van chatbots kan de komende 5 jaar wereldwijd $ 3.6 miljard besparen in zorg, een stijging van 320% ten opzichte van de $ 2.8 miljoen die dit jaar wordt verwacht. Dat stelt onderzoeksbureau Juniper Research in het nieuwe rapport Digital Health.

Met slimme chatbotsystemen, gebaseerd op kunstmatige intelligentie (AI), krijgen patiënten sneller en gemakkelijker toegang tot zorg, zo staat in het rapport. Daarnaast vermindert de druk op overspannen zorgsystemen doordat er meer efficiënte interacties plaatsvinden.

Efficiëntie
Vooral bij intake van patiënten kunnen chatbots een grote impact hebben op efficiëntie. Toch is er volgens Juniper nog altijd een gat tussen de verschillende ict-systemen van zorgaanbieders. Als die beter op elkaar aansluiten kan pas het volledige potentieel van de chatbots worden benut. Ook is databeveiliging essentieel voor het behouden van patiëntvertrouwen.

Ook waarschuwt het bedrijf dat ontwikkelde zorgsystemen, zoals in de VS en het Verenigd Koninkrijk, minder snel nieuwe technologieën toepassen, wat zou leiden tot inefficiëntie. Vooral het Verre Oosten en China zullen daarom de komende vijf jaar de markt voor chatbots domineren. Meer dan de helft van de jaarlijkse besparingen gaat naar deze regio. Omdat de kwaliteit van de zorg in landen als China sterk varieert, zullen chatbots worden ingezet om patiënten naar de juiste diensten te verwijzen, wat vervolgens de groei van chatbots zal doen toenemen, stellen de onderzoekers.




comments powered by Disqus