Nike wil direct klantcontact
Nike gaat de directe band met de klant in de komende jaren verstevigen. Onderdeel van dit zogeheten Consumer Direct Offence is het snijden in het bestand van doorverkopers. Door in te zetten op eigen winkelkanalen en partnerships met een beperkt aantal retailers moet de merkbeleving overeind blijven.
‘De consument verwacht tegenwoordig een premium experience, met innovatieve producten en diensten, die sneller en persoonlijker geleverd worden’, legt ceo Mark Parker uit. ‘Vanuit de transformatie van ons bedrijf willen we groeikansen aanboren door middel van innovatie, snelheid en digitalisering om zo duurzame en winstgevende groei te kunnen versnellen.’
Klantprogramma
Nike wil directer met de klant, de klant, door het bedrijf ‘atleet’ genoemd, in contact staan. Naast het drastisch terugbrengen van het aantal retailpartners van 30.000 tot zo’n 40 en de inzet op digitale platforms, komt er een nieuw klantprogramma, NikePlus genoemd. Daarmee krijgen leden exclusieve toegang tot specifieke producten, gebaseerd op hun individuele voorkeuren en aankooppatronen.
Begin dit jaar presenteerde het merk in het kader van personalisering al de dienst NikeID. Klanten kunnen hiermee aan de hand van augmented reality hun zelfontworpen schoenen in het echt bewonderen en aanpassen aan hun wensen.
- Mark Parker
- digitalisering
- klantbeleving
- klantcontact
- personalisering
- Nike
- Consumer Direct Offence
- NikePlus