DDMA Privacy Waarborg klaar voor AVG
DDMA, brancheorganisatie voor data en marketing, heeft het keurmerk Privacy Waarborg herzien zodat het in overeenstemming is met de aanstaande Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Deze nieuwe Europese privacywet geldt vanaf 25 mei 2018.
Met het in 2010 geïntroduceerde keurmerk kunnen organisaties laten zien dat ze zorgvuldig en transparant omgaan met persoonsgegevens en de privacywetgeving respecteren. Omdat de Wet bescherming persoonsgegevens wordt vervangen door de AVG, is het Privacy Waarborg volledig geactualiseerd. Alle leden van de DDMA worden de komende maand uitgenodigd om de vernieuwde audit te doorlopen.
Privacykennis
‘Bedrijven die het DDMA Privacy Waarborg mogen voeren, zetten persoonsgegevens op zorgvuldige en transparante wijze in voor marketingdoeleinden’, stelt DDMA-voorzitter Jan Hoek. ‘En dat in lijn met de privacywetgeving, nu en straks ook na mei 2018. Behalve dat het Waarborg een organisatie op juridisch en security-vlak een beeld geeft van de stand van zaken, geeft het ook commercieel voordeel. Veel adverteerders werken alleen met marketingbureaus die het Privacy Waarborg hebben, omdat dit bewijst dat er voldoende privacykennis bij het bureau aanwezig is.’
Uit een recente peiling van de branchevereniging blijkt dat slechts 36 procent van de Nederlandse bedrijven op schema ligt met voorbereiding op de AVG. Organisaties die deelnemen aan de audit kunnen zien hoe goed zij op dit moment zijn voorbereid op de AVG en waar nog verbeteringen nodig zijn.
- General Data Protection Regulation
- data
- Algemene Verordening Gegevensbescherming
- GDPR
- DDMA
- klantdata
- Privacy Waarborg
- AVG
- privacy
- marketing